Ja.
Er is niets dat je in de weg staat om een partij op te richten en iets in de Kamer te betekenen. Wel moet je inderdaad achttien jaar zijn om Kamerlid te kunnen zijn.

Maar niets dat jou tegenhoudt om als groot visionair leider een beweging op te zetten en mensen in de Kamer te zetten die al jouw opdrachten uitvoeren. Je bent dan wel geen Kamerlid, maar je beïnvloedt dan wel degelijk de gang van zaken in de Kamer.

Trouwens: tegen de tijd dat de volgende TK verkiezingen (gepland) zijn, ben jij ook oud genoeg om jezelf verkiesbaar te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, als 15-jarige kun je je eigen politieke partij oprichten. Hieraan is geen leeftijdsgrens verbonden.
Lees er maar eens meer over in de bron.

Of je ook daadwerkelijk iets in de Tweede kamer kan betekenen, lijkt me een beetje sterk. Ik denk dat je niet al te serieus zal worden genomen, maar wie weet! Als jij zorgt voor voldoende kiezers en een perfect partijprogramma kun je misschien wel een heleboel mensne verrassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste keer dat ik het opzocht kwam ik er toch echt achter dat zowel voor ons actief kiesrecht, als voor ons passief kiesrecht, de leeftijdsrestrictie van 18 jaar geldt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor de duidelijkheid, een politieke partij mag je wel oprichten volgens de kieswet, alleen volksvertegenwoordigers dienen wel 18 te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't zal wel onmogelijk worden. je mag nog niet eens stemmen....