Alleen in zoverre dat "socialisme" in de naam zit.

Het socialisme is een links-politieke stroming. De uitvoering zoals deze door de NSDAP gebracht, zat daarentegen redelijk naar de rechterkant van het spectrum geschoven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partij politiek en binnenlandse plannen waren gewoon socialistisch. Sterker nog...de PVDA heeft heel veel van dat programma overgenomen.
Het "rechtse" vzv je dat uberhaupt rechts mag noemen, is het nationalistische....echter ook communisten konden zeer nationalistisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal nooit ontkennen dat ook communisten nationalistisch kunnen zijn. Ik zal wel ontkennen dat hele bevolkingsgroepen markeren als mensonwaardig in mijn opvatting van socialisme past.

Andere antwoorden (4)

Het socialisme gaat er vanuit dat iedereen gelijk is en gelijk dient behandelt te worden. Het nationaal-socialisme gaat er van uit dat iedere arische duitser gelijk is en dient behandelt te worden als een arische duitser.

Mooi verwoord door George Orwell in zijn boek 'Animal Farm'. Eerst was er de leus:
"All animals are equal"
Daarna werd er toegevoegd:
"but some animals are more equal than others."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in zoverre "socialistisch" dat er vanuit staatswege van alles opgelegd dan wel georganiseerd werd. En iedereen werd in zoverre gelijkgetrokken dat niemand meer kon rekenen op wettelijke beschermingen. Willekeur en staatsterreur was voor iedereen gelijk. Dit trekje heeft de meer autoritaire socialistische regimes (denk aan Noord Korea, China, Vietnam, Cuba en in mindere mate bijvoorbeeld Venezuela) ook al laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Socialistisch heeft te maken met de sociale groep. Het nationalisme sluit andere groepen uit, en verheft de eigen sociale groep tot de hoogste - übermenschen. De nazi's waren een groepsgebeuren (is sociaal gebeuren), een mobilisatie van het volk, tegen een gezamenlijk vijandsbeeld, denk aan de kristalnacht.

De NDSAP werd democratisch gekozen, maar haar werkwijze van verre van democratisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nationaal-socialisme was aanvankelijk een volksbeweging tegen het kapitalisme en voor de verzorgingsstaat. De beweging wilde het Duitse volk beschermen tegen zijn vijanden. Aanvankelijk waren dat de liberalen. Later werden de joden als vijanden van het Duitse volk bestempeld. In zoverre kan het wel als een socialistische beweging worden gezien. Dit laat onverlet dat de beweging later ondemocratisch werd en dat het volk er niet beter van geworden is. Dat geldt echter voor meer socialistische bewegingen.