wat is het verschil van kerntaken en niet-kerntaken binnen een gemeenteraad?

De gemeenteraad en het college van burgemeesters en wethouders hebben op basis van de gemeentewet eigen taken en bevoegdheden. Binnen die bevoegdheden moeten er taken worden uitgevoerd. Ik wil dus het verschil van kerntaken en niet kerntaken weten en een paar voorbeeldjes daarvan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Dat is een actuele vraag, omdat niet alleen de rijksoverheid drastisch moet bezuinigen, maar ook de gemeenten. Vooral omdat gemeenten minder geld krijgen van het rijk. Veel gemeenten vragen zich dus af: wat zijn eigenlijk de kerntaken, de wettelijke taken, autonome taken etc? In b.v. de stad Utrecht worden discussie-avonden georganiseerd waar die vraag centraal staat.

Kerntaken zijn natuurlijk openbare orde en veiligheid, en ook dienstverlening zoals alle zaken die met het bevolkingsregister te maken hebben, met rijbewijzen, paspoorten etc.

Maar er zijn ook zaken waarbij een gemeente zich af kan vragen of ze wel tot de kerntaken behoren. Daar is discussie over mogelijk. Het bevorderen van de leefbaarheid in een gemeente zal vast tot de kerntaken behoren, maar tot hoever moet je daarin gaan?
Moet de gemeente de regie voeren over jaarlijkse kermissen, buurtfeesten, of moet een gemeente zelf zorgen voor een parkeergarage, of kan dat ook aan de vrije markt worden overgelaten? Moet de gemeente meebetalen aan muziekfestivals, of zijn er andere financieringsmogelijkheden? Kan een muziektheater of schouwburg commercieel worden opgezet, of moet de gemeente dat regelen èn betalen?

Overigens zijn er ook nog wel tussenoplossingen. Wèl invloed hebben op bepaalde zaken, maar de taak uitbesteden, zoals b.v het ophalen van huisvuil. En ook zijn er tussenoplossingen mogelijk, dat de gemeente de regie houdt, maar dat het geen geld kost. De gemeente zou b.v. het plan kunnen uitvoeren om een fietsenstalling in het centrum op te zetten, en dat plan volledig te ondersteunen, maar het door de winkeliers te laten betalen.

Om enig inzicht te krijgen in de taken van een gemeente zou je deze PDF eens kunnen downloaden. Dat is een lang en ingewikkeld stuk, maar je hoeft het heus niet helemaal te lezen, om een indruk te krijgen van de taken van een gemeente.
http://www.utrecht.nl/images/Gemeenteraad/pdfs/Kerntakendiscussie_Takenoverzicht2_versiejanuari2011.pdf