Mag iemand uit Bosnië zomaar in Nederland komen wonen?

Heb je terwijl je in de Europese Unie woont nog een Nederlands visum of iets nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bosnië hoort niet bij de Europese Unie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mj58, een korte reactie op de vraag of men als Bosnische staatsburger - zomaar - mag komen wonen in Nederland is: neen, dat mag niet, mits ......
zie mijn antwoord

Het beste antwoord

Bosnië is nog steeds geen lidstaat van de Europese Unie

In februari 2015 nam het Bosnische parlement het benodigde hervormingsplan aan. Dit wordt gesteund door de leiders van alle grote partijen in Bosnië. De ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen hebben in maart 2015 vervolgens het licht op groen gezet voor verdere samenwerking. Zodra de hervormingen verder zijn uitgewerkt en uitgevoerd, zal de volgende stap richting toetreding volgen.
Als iemand uit een niet Eu-land beschikt over een vermogen van ten minste € 1.250.000 en dit bedrag investeert in het Nederlands bedrijfsleven, kan diegene onder specifieke voorwaarden een verblijfsvergunning krijgen.
Via de klantdienstwijzer van de Immigratie- en Natutalisatiedienst kan men controleren of en onder welke voorwaarden men naar Nederland kan komen om hier te wonen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als men in Nederland langer dan 90 dagen wil verblijven om als zelfstandig ondernemer een bedrijf of beroep uit te oefenen dient u in het bezit te zijn van alle noodzakelijke vergunningen voor de uitoefening van de onderneming.
U dient met uw bedrijfsactiviteit een wezenlijk Nederlands economisch belang. Om dit te toetsen is in veel gevallen het oordeel van andere ministeries nodig. In het geval van een kunstenaar zal bijvoorbeeld advies worden gevraagd aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In de meeste gevallen vraagt de IND advies aan de Minister van Economische Zaken.

Toegevoegd na 19 minuten:
Voor staatsburgers van Bosnië-Herzegovina is met ingang van 15 december 2010 de visumplicht opgeheven. Zij kunnen dus zonder visum naar het Schengengebied reizen. Wél dienen zij zich aan te melden bij de Vreemdelingenpolitie in de gemeente waar zij verblijven. Men verblijft als gast in Nederland.Dit geldt alleen voor houders van een biometrisch paspoort.
Voor allen die géén biometrisch paspoort hebben geldt de reguliere procedure voor het aanvragen van een visum.

Toegevoegd na 4 uur:
Alleen reizen met een tijdsbestek van minder dan 90 dagen, met een educatief, toeristisch of zakelijk doel komen in aanmerking voor visumvrijstelling.
Voor een langer verblijf, of de mogelijkheid te werken of studeren in een Schengenland, blijft een visum en verblijfsvergunning vereist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) verhelderend!
Is die opheffing van visumplicht alleen voor staatsburgers van Bosnië-Herzegovina (met biometrisch paspoort) of geldt dat voor meer niet EU landen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stamper, even snel uit het hoofd:
Albanië, Macedonië (FYROM), Moldavië, Montenegro en Servië. Alleen reizen met een educatief, toeristisch of zakelijk doel, en minder dan 90 dagen, komen in aanmerking. Werken en studeren vallen erbuiten.
De belangrijkste voorwaarde is dat de landen een overnameovereenkomst met de EU afsloten. De Balkanlanden moesten zich verplichten om de mensen terug te nemen die via hun grondgebied de Europese Unie binnen zijn gekomen en niet langer of helemaal niet over een geldige verblijfsvergunning beschikken. De terugnameverplichting geldt zowel voor ingezetenen van deze landen als voor mensen uit derde landen en staatloze personen.
Van Kosovo weet ik het momenteel niet. De waarschuwing voor veiligheidsrisico's geldt nog steeds.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ik begrijp dat je zolang je jezelf aanmeldt bij de gemeente, voor 90 dagen in Nederland mag verblijven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mj58, Bij binnenkomst dient u zicht te melden bij de Vreemdelingenpolitie. De visumvrijstelling geldt voor 90 dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En in die tijd kun je dus een visum aanvragen, en als je die krijgt mag je blijven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mj58, neen, men kan in die tijd geen visum aanvragen.
Visumvrijstelling voor Bosnië betekent dat men geen Schengenvisum (visum kort verblijf) meer aan hoeft te vragen om te reizen naar en door het Schengengebied. De nadruk ligt op reizen en/of "bezoeken" (te gast zijn, komen logeren) voor een korte tijd.
Als een Bosnische staatsburger een visum (verblijfsvergunning) wil aanvragen voor een langdurig verblijf in Nederland dient hij/zij dat verzoek persoonlijk in te dienen bij de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Sarajevo.
Hoe u het ook went of keert, men krijgt als Bosnische staatsburger geen visum om in Nederland te kunnen blijven zolang Bosnië nog geen volwaardig lid is van de EU. Zelfs dan zullen er voorwaarden worden gesteld, zoals dat nu ook geldt voor iedere inwoner van een Eu-land die in een ander Eu-land definitief wil gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laatste sub-vraag XD Wat als het wel een Eu land zou zijn bijv. Spanje waaruit de gast komt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een heel andere situatie. Maar ook dan kan een staatsburger uit een EUland niet zomaar permanent in een ander Euland komen wonen. Verblijfsrecht moet ook dan aangevraagd en eventueel toegekend worden. Men kan verblijfsrecht krijgen als men werk heeft in het gekozen land of over eigen financiële middelen en over een ziektekostenverzekering van het nieuwe land beschikt.
Mocht je bedoelen dat, wanneer iemand uit Bosnië naar Spanje afreist, of hij dan wel een verblijfsvergunning voor Nederland kan krijgen dan moet ik je teleurstellen. Het gaat niet om het land van herkomst, het staatsburgerschap is bepalend.

Andere antwoorden (1)

Bosnië is geen lid van de EU maar voor een verblijf korter dan 90 dagen hebben inwoners geen visum nodig voor Nederland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt alleen voor staatsburgers van Bosnië-Herzegovina die in het bezit zijn van een paspoort met biometrische gegevens. Zij wonen in die beperkte periode niet in Nederland maar zijn te gast in Nederland.