Gaat stichting thuiskopie een teruggave actie opzetten om het onterecht betaalde geld terug te geven over apparaten waar je op kan downloaden?

Sinds de uitspraak van het hof mag ik niet meer downloaden, ik heb echter wel extra moeten betalen over datadragers (laptops, lege CD's/DVD's, MP3-spelers etc.) en met mij meerdere mensen. Nu mag ik daar dus geen gedownloade bestanden meer op zetten, maar ik heb er wel extra voor betaald. Hoe gaat dit verschil goedgemaakt worden?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb het dus over het bedrag wat de st. thuiskopie over elk apparaat/drager heft.

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/vraag-en-antwoord/wat-is-de-thuiskopieheffing.html

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat denk je zelf?
Welk deel van je investering (en van al die ander mensen) was bedoeld voor downloaden?
Ach, wees blij dat ze niet komen kijken hoeveel benzine je in de auto hebt als de prijzen weer eens omhoog gaan. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk deel van je investering (en van al die ander mensen) was bedoeld voor downloaden? Nee niet mijn investering. Het bedrag dat de stiching thuiskopie heft over deze apparaten. Althans een deel daarvan, de rest is natuurlijk voor de normale thuiskopie die nog steeds mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat bedrag staat gewoon per apparaat/drager vast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/vraag-en-antwoord/wat-is-de-thuiskopieheffing.html Een deel van dit bedrag is gewoon onterecht nu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik nu een laptop koop zit die heffing er nog steeds op. Gedeeltelijk is deze onterecht lijkt mij.
Castle
10 jaar geleden
Goeie vraag (en hiervoor geplussed). Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb gekeken naar een NWZ-B183 mp3 speler en die kost €54,99 vanwege €2,42 thuiskopieheffing. Waarom zou die dan nog betaald moeten worden? Waarom geen geld terug van het reeds betaalde?
Ik ben benieuwd naar de (juiste) antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gedeeltelijk is er wel een reden voor, maar een deel is deze nu zinloos. De gewone thuiskopie (dus dat je een kopie mag maken van de CD van de buurmnan) geldt namelijk nog steeds. Maar een deel van het bedrag zit hem in de downloadcompensatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, op 'nu te kopen' artikelen. Ja eens. Daar zou deze heffing niet meer op moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, die hele heffing heeft natuurlijk nooit ergens op geslagen. Men wordt op extra kosten gejaagd, omdat men eventueel auteursrechtelijk beschermd materiaal zou kunnen kopiëren. Dat is hetzelfde idee als een heffing op auto's, omdat je daar wel eens te hard mee zou kunnen rijden. De stichting gaat er dus al van uit dat iedereen die zo'n apparaat/gegevensdrager heeft ook downloadt of kopieert, wat naar mijn inzien niet zou moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vrees dat het geld gewoon blijft waar het is. Net als het kwartje van Kok. De thuiskopieheffing moet m.i. helemaal afgeschaft worden, aangezien je toch niet meer mag kopiëren wat niet van jezelf is. Ik denk echter wel dat de bedrijven die de thuiskopie te hoog vonden en indirect dus verantwoordelijk zijn voor het invoeren van het downloadverbod in Nederland zichzelf enorm in de vingers hebben gesneden. Mensen zullen veel minder cd/dvd-roms en harddisks kopen en per saldo zullen ze daarop dus minder omzet gaan draaien. En terecht.

Het beste antwoord

Er gaat natuurlijk niets met terugwerkende kracht gebeuren. Het bedragen retourneren aan individuele consumenten is in de praktijk ondoenbaar.
Maar voor de rest word je op je wenken bediend, gezien een uitspraak van het Europese hof afgelopen week:

De thuiskopieheffing die retailers onder meer ter compensatie van illegaal downloaden moeten rekenen, deugt niet. Dat oordeelde het Europese Hof van Justitie donderdag in een zaak die was aangespannen door verschillende elektronicawinkels en –fabrikanten.
De thuiskopieheffing is een belasting op onder meer cd’s, pc’s en tablets, bedoeld om artiesten en andere rechthebbenden te compenseren voor de kopieën die consumenten voor eigen gebruik mogen maken. Het downloaden van illegaal materiaal valt daar in Nederland ook onder, maar dat is volgens de rechter onjuist. Daardoor geldt per direct een verbod op illegaal downloaden, meldt het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Als gevolg van de uitspraak kan de thuiskopieheffing waarschijnlijk flink omlaag of helemaal afgeschaft worden. Staatssecretaris Fred Teeven heeft de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT) gevraagd welke thuiskopieheffingen nu passend zijn. Het ministerie verwacht dat het advies deze zomer klaar is.

Bron : De Volkskrant
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Maar om nu te spreken van "op mijn wenken bediend". Van de een op de andere dag is het downloadverbod van kracht, vs Het ministerie verwacht dat het advies deze zomer klaar is. Daar zitten dus maanden en miljoenen onterecht geïnd geld tussen. Jammer dat het hof daar ook niet direct iets over gezegd heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegen die tijd zal de BTW of in ieder geval de prijzen wel weer gestegen zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat me er meer om dat een louche stichting als thuiskopie nu onterecht miljoenen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet iedereen beseft zich dat, maar het geheven geld gaat naar een private stichting. Het is geen belasting.