De gemeenteraad bestaat uit gekozen volksvertegenwoordigers op gemeentelijk niveau. Op gemeenteraadslid te worden, zal je dus op de kieslijst van een regionale partij terecht moeten komen en tijdens de gemeenteraadsverkiezingen voldoende (voorkeur)stemmen moeten behalen. Het is te vergelijken met de Tweede Kamerverkiezingen.

Je komt natuurlijk niet zomaar op een kieslijst terecht. Het is mogelijk om lid te worden van een regionale politieke partij en je aan te melden als kandidaat voor op de kieslijst. Elke partij heeft daar zijn eigen procedures voor. Vaak geldt er een eis dat je al een bepaalde tijd lid moet zijn van die partij. En in veel gevallen bepalen de leden van de partij middels een stemming welke personen zij graag op de kieslijst terug willen zien.

Een andere optie is een eigen regionale politieke partij oprichten en een eigen kandidatenlijst indienen. Je kunt dan jezelf verkiesbaar stellen. Dat klinkt nu natuurlijk gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. In de bronnen vind je er meer informatie over.