Waarom is het leeuwendeel van het Nederlandse goud opgeslagen in het buitenland?

Op wikipedia las ik dat slechts 11% van de goudreserve in de kelder van de Nederlandsche Bank ligt. Aangezien papier waardeloos is en goud altijd waardevol vind ik het erg vreemd dat we dit bij andere landen in de kelders opslaan. De beveiliging van het goud is naar mijn inziens ook in Nederland in goede handen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja.. blijkbaar is het in Nederland toch niet zo veilig op te bergen als we denken. Maar het is natuurlijk beter om de reserves te spreiden, mocht er onverhoopt een overval komen dan heb je in ieder geval nog iets over.

Antwoorden (1)

Over het feit dat het Nederlandse goud ligt opgeslagen in het buitenland zijn in het verleden al eens vragen gesteld in de Tweede Kamer. Begin 2013 antwoordde minister van Financiën Dijsselbloem op die vragen, dat hij "het niet nodig [vindt] om een deel van het in het buitenland opgeslagen goud terug naar Nederland te laten komen.", volgens http://www.nu.nl/economie/3010831/nederlands-goud-niet-teruggehaald.html.

Verderop in dat artikel staat:

"De Nederlandsche Bank (DNB) hanteert een beleid waarbij het goud op vier verschillende locaties wordt bewaard, namelijk in New York, Ottawa, Londen en Amsterdam. Volgens DNB is de spreiding over meerdere locaties goed voor de veiligheid en de beschikbaarheid.".

De kamervragen werden gesteld toen de Duitse centrale bank besloot een deel van het Duitse goud uit het buitenland terug te halen.

In het artikel staat onder meer daarover nog vermeld:

" “Ik wijs erop dat ook de Bundesbank een locatiebeleid blijft voeren waarbij het goud verspreid ligt op verschillende locaties die zich dicht bij grote financiële markten bevinden. Het is aan DNB om aan de hand van haar eigen locatiebeleid te bepalen hoeveel Nederlands goud in New York en elders wordt ondergebracht”, aldus Dijsselbloem.

Daarnaast tekent Dijsselbloem aan dat de centrale banken waar de Nederlandse goudstaven liggen een “uitstekende staat van dienst” hebben. Zij leveren jaarlijks een nauwkeurige omschrijving van de hoeveelheid Nederlands goud, waardoor er geen twijfel bestaat over de hoeveelheid of kwaliteit.".

Onze minister van Financiën vindt de bestaande situatie dus goed, en in het belang van de veiligheid en de beschikbaarheid van het goud.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord en mij ook allemaal wel bekend. Bedankt hiervoor. Echter de reden is best vaag natuurlijk. Ten eerste wordt "geld" niet meer sinds de jaren 70 officieel door goud gedekt, dus hoeft er ook niet met goudstaven geschoven te worden. Ten tweede lijkt het erop dat DNB goud heeft uitgezet als garantiestelling voor leningen? Of is het een garantiestelling voor trouw aan de VS. Het is vreemd dat het brave jongetje Nederland zijn goud aan buitenlanders toevertrouwd en Duitsland het liever in zijn eigen kluis wil hebben. Is dat ook een reden dat Duitsland en VS elkaar zou (open) bespioneren??
Antoni
9 jaar geleden
Zo precies weet ik het helaas allemaal niet. Een garantiestelling voor trouw aan de VS lijkt mij overigens een heel eigenaardige reden om in New York goud op te slaan. Ook spionage lijkt mij weinig te maken te hebben met de plek(ken) waar men goud opslaat. Misschien kan je hierover een nieuwe vraag of meer nieuwe vragen stellen op deze website als je er meer over wil weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DNB weigert ook aan te geven welk deel "fysiek" goud is en welk deel "papier"goud is. Dus hebben wein het buiteland wel ergens een stapel glimmende broodjes liggen?