Hoe hoog mag een gemeenteboom zijn?

Er staat een boom voor ons huis, van de gemeente. Deze boom steekt een flink stuk boven de nok van ons dak uit en geeft dus schaduw in de tuin in de middag. De boom staat ongeveer 10 meter van onze erfgrens aan de voorzijde van het huis. Moet de gemeente meewerken met snoeien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.3K

Antwoorden (2)

De gemeente is wel aansprakelijk voor normaal onderhoud aan haar eigen openbare groen. Maar als de boom gezond is zoals die daar in volle glorie staat, kun je de gemeente niet aanspreken op het verzuimen van deze taak als gemeente.
Maar de gemeente is niet vrijgesteld van haar verplichtingen uit het burenrecht als eigenaar van een boom. Met betrekking tot overhangende takken en doorschietende wortels, ongeacht hoe ver de boom uit de eigendomnsgrens staat en hoe lang de boom er al staat, kun je de gemeente vorderen die weg te halen.
fremar
7 jaar geleden
Hoe een gemeenteboom mag zijn, daar zijn geen regels over wat betreft overlast. Wel is ook de gemeente civielrechtelijk als eigenaar van de boom gehouden geen overlast te veroorzaken.

Volgens het gewone burenrecht moeten bomen 2 meter van de erfgrens staan, dus voor zover dat van toepassing zou zijn voldoet de gemeente daaraan.

Daarnaast kan sprake zijn van een onrechtmatige daad als de boom het woongenot onevenredig beperkt. De vraag is dus wanneer is er sprake van onevenredig inperking van het woongenot.
Van belang is of de bomen alleen een beperkt deel van het zonlicht aan het perceel ontnemen. Indien bij u dus het gehele perceel van zonlicht wordt geblokkeerd zou dat als een onevenredige beperking van woongenot sprake kunnen zijn.
Daarnaast is van belang hoe hoog de boom was voor intrekking in de woning. Als de boom nu veel hoger is dan bij aankoop van de woning lijkt dat in uw voordeel, de gemeente kan immers ook snoeien.

Uiteindelijk zal het van die twee factoren af kunnen hangen in hoeverre u de gemeente kunt 'dwingen' de boom te snoeien, maar uiteraard kunt u de gemeente altijd vragen of ze dat sowieso willen doen.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBZLY:2010:BP0195