De Taliban is een extremistische moslim beweging.
Ze volgen de "jihad", een religieuze oorlog tegen het westen en alles wat westers is.
Door belangrijke (westerse!) mensen te vermoorden, saaien ze angst. Laten ze zien hoe machtig ze zijn.
9/11 is ook een actie van extremistische moslims geweest.

Niet alle moslims staan achter deze extremistische beweging hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb tot nog toe weinig, of zeg maar geen, demonstraties gezien tegen het extremistische geweld, door gematigde moslims, niet toen, niet nu, en ik vrees in de toekomst ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Benchipi, je ziet ook nooit joden tegen Israël protesteren, ondanks hun soms gruwelijke praktijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet, heeft hardloper gelijk en is het maar een klein percentage. Wat zo extremistisch is.
Maar op het nieuws zullen we juist DAT zien natuurlijk, omdat het zo aangrijpend en beangstigend is.
Waarom zou je de gewone, vredelievende mensen laten zien?
Dat heeft geen nieuwswaarde (helaas!)
Aandacht, aandacht en nog eens aandacht.
Aandacht trekt nou eenmaal belangstelling en belangstelling geeft een vorm van macht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze willen aandacht en ook negatieve aandacht is een vorm van aandacht. Ze weten dat, wanneer ze internationaal bekende personen iets aan doen, ze wereldwijd aandacht krijgen en daar is het ze om te doen.
Een onbekend persoon komt niet in de publiciteit!
amc
11 jaar geleden
In een oorlog zou dit een rake psychische klap zijn voor de tegenstander en een verrijking voor de uitvoerders en hun aanhang. Ook laten ze merken dat ze nergens voor terug deinzen. Zie het als een soort waarschuwing signaal, waarmee ze duidelijk proberen te maken dat ze voor niets of niemand bang zijn.

Toch bereiken ze er wel iets mee als het ze lukt, alleen zal dat een averechtse reactie opleveren waarbij het streven van het uitroeien van de taliban een nog hogere prioriteit krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de Taliban gewoon een leger zouden vormen, zouden ze willekeurig welk land aan kunnen vallen en zou het een gewone oorlog worden. Met duidelijke tegenstanders, weten waar je je bommen moet gooien, ga zo maar door. Maar de Taliban is een extremistische beweging met guerrilla eigenschappen.

Het gaat hen erom een samenleving te ontwrichten. En daarna moet het onduidelijk zijn wie dat gedaan heeft. De organisatie claimt de daad, maar wie zijn dat?

Vergelijk het met de Vietcong in de Vietnamoorlog. Vriendelijke boeren die hun land stonden te ploegen, trokken ineens ergens een wapen vandaan en begonnen te schieten op Amerikaanse militairen. Wat moet je doen? Vanaf dat moment alle vriendelijke boeren als vijand beschouwen?

Dit is ook een beetje het probleem met de Taliban. Het is niet duidelijk wie erbij hoort, je weet niet wie je vijand is. Als je het wel weet, wordt het allemaal veel eenvoudiger. dan ga je er achteraan en probeer hem op te ruimen. Dat is gelukt met Bin Laden, omdat het duidelijk was dat hij de grote financier was achter een aantal acties van de Taliban, vermoedelijk ook 9-11.

De Taliban wil dus, met zo min mogelijk exposure, zo veel mogelijk effect bereiken. En dat kan door vooraanstaande mensen te vermoorden. Dat degene die de moord pleegt zelf ook het loodje legt is alleen maar meegenomen. dan kan hij niet meer praten ook.

Het lukt ze ook aardig. Een kleine groep religieuze fanatici heeft de wereld meer in zijn macht dan wij denken. Kijk alleen maar eens naar de kosten die we hebben om de boel te beveiligen. dat is indirect allemaal aan de Taliban te danken. En wat doen die qua investering? Ze maken een verstandelijk beperkte idioot wijs dat hij in de hemel komt als hij een vliegtuig opblaast met een onderbroekbom. Ze sturen kinderen naar strategische plaatsen om zich op te blazen. Allemaal met de belofte dat de hemel wacht en er voor hun familie gezorgd zal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terreur zaaien in de hoogste rangen waardoor het effect zich ook naar lagere niveau's verplaats en daar voor veel ongecontroleerde reacties zorgt die het begin van chaos kunnen vormen ; omdat de mensen daar veel minder van de ware toedracht op de hoogte zijn en gemakkelijker door beide partijen kunnen misleid worden.