Wat zijn, in een paar kernpunten, de oorzaken van de economische groei in NL na de 2e wereldoorlog?

Wat waren de voornaamste aanjagers:
Marshallhulp?
Sociale beleid voor de lagere klassen van kabinetten Drees?
Industrialisatie?
Landbouwpolitiek?
VS als aanjager?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het een kan niet zonder de ander. Het grijpt in elkaar in; was er geen Marshallhulp geweest, dan was de groei lang niet zo snel gegaan als zonder, en dan hadden de sociale vangnetten, die ervoor zorgen dat armen toch een bepaalde koopkracht houden en deelnemen aan de economie, of regelingen die moesten voorkomen dat er weer hongersnood op zou treden als in de winter van 1944 op 1945 nooit op deze grote schaal uitgevoerd kunnen worden. Wat je noemt als aanjagers klopt dus als een bus. Niks meer aan doen.

Wel was de verdergaande industrialisatie een erg belangrijke pijler onder het herstel van Europa (en dus ook Nederland); Dat Duitsland meer aan herstelbetalingen heeft moeten uitgeven dan het ontving aan ontwikkelingshulp, maar toch in een jaar of 15 een van de sterkste economieen van de wereld wist te worden spreekt boekdelen.