heb je ook extreem links daar hoor je nooit wat over

de aanslag op fortuyn kwam van een linkse, Volkert van der G ???ik vraag me af of het alleen milieu-activisten waren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In mijn geschiedenisboek werd als voorbeeld voor extreem rechts het fascisme/nationaal-socialisme gegeven, en voor extreem links het communisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht geschiedenis boek. Het nationaal socialisme is bijna net zo links als de communistische partijen USSR, Noord Korea en China. Als je de verkiezings propaganda van de nationaal socialisten naast die van de huidige partijen legt zul je zien dat die voor grote delen overeenkomen met de idealen van de PVDA...alleen het nationale , wij zijn beter mentaliteit, van de NSDAP kom je niet zo tegen bij de huidige linkse partijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt heel duidelijk

Andere antwoorden (7)

Militante anarchisten en extreme dieren-activisten worden wel eens tot extreem links gerekend, naast de militante anti-fascisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen van de generatie 68 zullen dat nog wel weten.
Links was cool.
Maar het woord 'extreem' wordt nogal verward gebruikt.
Maoisten en Trotskisten werden wel eens extreem genoemd door rechts.... deze mensen hadden en hebben alleen een links idealisme.
Er waren een paar extreme groepen:zoals Baader Meinhof Groep in Duitsland of de CCC in België die geweld gebruikten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met extreem links wordt bedoeld de groep die linkse idealen met antidemocratische middelen willen bereiken. In Nederland heb die niet meer eigenlijk. De laatste keer dat je daarvan hoorde was Rara.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger waren de psp en de ppr links-radicaal. samen met nog wat partijtjes zijn deze opgegaan in GroenLinks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je heb wel extreem linkse mensen

maar geen partij

de meest linkse partij is de sp

maar ze zijn niet extreem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Extreem-links zijn krakers, zijn milieu-activisten die een mensenleven minder belangrijk vinden dan een dierenleven, het zijn de links-fascisten die altijd tegen rechts-fascisten in het geweer moeten komen (de zgn 'tegendemonstratie'), het zijn de mensen die zeggen erg progressief te zijn maar die in wezen super-conservatief zijn. Links-extreem en rechts-extreem is hetzelfde als door de hond of door de kat worden gebeten. En vergis je niet: links-fascistisch heeft miljoenen, miljoenen meer doden en slachtoffers op het geweten dan rechts-fascistisch, maar dat mag niet gezegd worden: dat is een selectieve verdringing in het geheugen (Stalin, Mao: het waren massamoordenaars van tientallen miljoenen mensen). Realiseer je dat, zoek de geschiedenis op en opeens wordt alles relatief.
Toetssteen is: de mate van vrijheid van meningsuiting en de vrijheid te mogen onderzoeken en te mogen weten.
Gaat daarin iets fundamenteel mis, dan weet je: dit is foute boel. En ook: de mate van humor is toetssteen.
Dat jij zoals je zegt "nooit iets hoort over links-extreem" is mijns inziens een indoctrinatie van "links": de vuile was in de doofpot stoppen. En inderdaad: Ja, Pim Fortuyn is vermoord door "links", maar dat is geen nieuws meer.
En Jan-en-alle-man is naar believen 'een Nazi'.
Simpele redenering: als de PVV 'extreem-rechts' is dan is in dezelfde denktrant 'extreem-links': Groen-links, de SP, de partij voor de Dieren, etc. Met in de kern het spectrum van links naar rechts de combinatie: PvdA-CDA-VVD.
Beter een twee-partijen-stelsel? Ik weet het niet.
Democratie wordt in NL zwaar op de proef gesteld.
En ik denk dat we daar blij mee moeten zijn.
Hoe het zal uitwerken: alleen God weet het.
Ik hoorde vandaag dat alle politiek leiders onder beveiliging zijn gesteld...! Waar gaan we heen met deze onverdraagzaamheid van met name toch "links": er is geen links politiek leider die al 6 (ZES!) jaren slechts onder strikte persoonlijke beveiliging voor haar mening uitkomt. Dit is slechts constatering van een feit, niet een aanbeveling vanuit sympathie oid.
Volg de rede, het gezond verstand, wees solidair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn wat stil de laatste tijd, maar wellicht zegt RaRa je nog iets?
Redelijk extreem en redelijk links.