Waar wordt Osama Bin Laden eigenlijk precies van verdacht?

Een vorige vraag zette me nog eens aan het denken over dat onderwerp, als je bijvoorbeeld op: http://www.fbi.gov/wanted/terrorists/terbinladen.htm kijkt worden er wel zaken genoemd, zoals de bomaanslag in Dar Es Salaam, maar ik vraag me af hoe sterk het bewijs kan zijn.

Ik vraag me dit af omdat Bin Laden's (vermoedde) aanwezigheid in Afghanistan wel gebruikt is als reden / excuus om daar binnen te vallen, maar hij is nooit gepakt en het proces hem te zoeken lijkt ook op een bijzonder laag pitje te staan.

Dus hoe concreet zijn de verdenkingen eigenlijk en ontbreekt er op de door mij genoemde link misschien nog een aantal dingen waar wel bewijzen voor voorhanden zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hij heeft Lodewijk toch op video ruiterlijk toegegeven,dat hij 11 september heeft georganiseerd en geleid heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal dan ongetwijfeld het geval zijn, maar die verdenking(en) worden bijvoorbeeld bij de FBI pagina niet vermeld.
Meneer wordt gezocht voor de aanslag van een Amerikaans oorlogschip voor de kust van Jemen en natuurlijk 9/11. Na zijn vlucht naar Afganistan en de suport van het toenmalige regime was dan ook het hek van de dam, om het zo maar te zeggen. Twee vliegen in een klap systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, maar waarom worden dan op de FBI site de eerdere aanslagen op het WTC en die van september 2001 beide niet genoemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er een opsporingsverschil is. De FBI mag (officieel) niet buiten de USA opereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ze doen het wel degelijk en beide zaken vonden in de USA plaats. Dus volgens jouw logica kan ik morgen een bank hier op de hoek overvallen en dan vluchten naar het buitenland, vervolgens kan het Nederlandse OM me niets meer maken, omdat ze niet in het buitenland mogen opereren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De FBI is binnenland in USA en mag daar officeel niet over de grens werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel zo, maar het gaat hier over de opsporing van iets wat zich duidelijk binnen de Verenigde Staten afspeelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar voor de FBI houdt het daar op officieel. Dat ze wel eens verder gaan heeft te maken met speciale volmachten van het "witte huis" dus de president, maar dat eigelijk niet volgens hun eigen wetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, waarom wordt op de door mij genoemde pagina van de FBI dan wel gesproken over Dar es Salaam?
Hij wordt verdacht van misdaad tegen de mensheid.