Waar dienen uitvoerrechten voor?

Wat is het nut van uitvoerrechten??

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik kan nergens vinden wat het voordeel is van uitvoerrechten of wat ermee wordt opgeschoten...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Invoerrechten kunnen worden gezien als een vorm van protectionisme: het beschermen van de eigen markt tegen concurrerende invoer uit andere landen. Uitvoerrechten hebben vaak een politiek karakter of belang.

Antwoorden (1)

Zowel invoer- als uitvoerrechten vallen onder de term "Douanerechten".

Er zijn drie effecten die optreden wanneer douanerechten ingevoerd worden: het consumptie-effect, protectie-effect en het fiscaal effect. De prijs van buitenlandse goederen zal stijgen, waardoor ook de marktprijs stijgt en de verhandelde hoeveelheid daalt.

Het consumptie-effect houdt dus in dat de geconsumeerde hoeveelheid zal dalen. Bovendien zullen invoerrechten ervoor zorgen dat de binnenlandse producent beschermd wordt: ten opzichte van vrijhandel zal de binnenlandse producent méér kunnen verhandelen tegen een hogere prijs.

Het laatste is het fiscaal effect. Dit is vrij evident: een overheid zal inkomsten verwerven dankzij de invoerrechten.

Uitvoer rechten kunnen b.v. gelden voor bepaalde zaken die de overheid (vaak om politieke redenen) in het land wil houden. Denk b.v. aan
- Kunstschatten,
- Chemische of nuclaire stoffen welke voor wapens gebruikt kunnen worden.
- Onderdelen van machines die de concurentiepositie van een land kan beïnvloeden.

Ook kunnen uitvoerrechten gebruikt worden om bepaalde sancties aan een ander land op te leggen waardoor voor hen de aankoop van producten of stoffen duurder wordt.