kan de overheid energiemaatschappijen verplichten om minimaal een bepaald percentage van de stroom die ze leveren duurzame energie te laten zijn?

energiemaatschappijen leveren tot nu toe voornamelijk energie die is opgewekt door gebruik van fossiele brandstoffen. Zou het mogelijk zijn voor de overheid om een wet aan te nemen die er voor zorgt dat energiemaatschappijen een minimaal percentage van de energie die zij leveren, door duurzame energiebronnen opgewekt moet zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Ik denk dat ze dat net zo min kunnen verplichten, als dat ze jou kunnen verplichten voor kortere afstanden te gaan lopen, fietsen, of de bus te pakken in plaats van de auto.
Of daat ze jou kunnen verplichten je thermostaat op 18 graden te zetten, of niet 2 keer per dag te douchen maar 1 keer per week, etc.

Het beste antwoord

Ja. Als beide Kamers een wet aannemen die dat verplicht zou stellen, is een energiemaatschappij eraan gebonden. Om nakoming af te dwingen, zal er ook een boete aan worden verbonden bij niet-nakoming.

Probleem is natuurlijk wel dat de energiemaatschappij de meerkosten zal doorbelasten aan de afnemers. Die zullen daar niet blij mee zijn. Dan moet er wellicht weer een toeslag in het leven worden geroepen door de overheid (zoals de huurtoeslag) voor degenen die de hogere kosten niet kunnen betalen. Dit kost opnieuw een hoop geld.
Computoon