Geven republikeinen in Amerika meer geld uit aan ruimtevaart?

Had ergens gezien op tv dat de republikeinen in Amerika meer voor ruimtevaart te vinden zijn dan de democraten.

Dus zou het zo kunnen zijn dat de ruimtevaart een "boost" krijgt en dus sneller bv. aan technologieën zouden werken om mensen op Mars te krijgen (evt. Mars koloniseren)?

Hetgeen ik niet snap is dat de VS in de jaren 60 zeer veel geld spendeerde aan ruimtevaart (mensen op de maan) maar dit was wel olv een democraat.. Het wordt nog erger als de Apollo missies stoppen wanneer er dan een republikein aan de "macht" is..

Hoe zit het juist? Hangt het budget dat de VS geven aan NASA af van welke soort president er regeert of niet?

Toegevoegd na 44 seconden:
2 alinia ->>> olv een republikeinse president

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk dat dit, over de laatste bijna 60 jaar of zo weinig heeft uitgemaakt, en wel om de volgende redenen:
(1) in het begin was er de koude oorlog en men zag ruimtevaart als een middel tot defensie, of de president nu democraat of republikein was
(2) zeker in de beginjaren was er een enorme prestigeslag tegen de sovjetunie, die de VS niet wilde verliezen, onder welk soort president dan ook.
(3) er kwamen langdurige projecten op gang waardoor wisseling van partij minder ging uitmaken.

het enige wat wel een duidelijk Republikeins initatief was, was het 'raketschild om de aarde', ook wel star wars genoemd; daarmee is vooral Ronald Reagan verbonden.