Wat te doen als je paspoort gestolen is?

Van de week is er bij mij ingebroken en naast veel andere dingen is ook mijn paspoort meegenomen. Hier kwam ik pas achter nadat de politie geweest is en dit heb ik dus nog niet gemeld. Moet ik dit alsnog doen of volstaat het als ik de gemeente bel om een nieuwe aan te vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je moet eerst aangifte doen bij de politie vervolgens kun je bij de gemeente, met bewijs van aangifte, een nieuwe paspoort aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort maar krachtig maar alle antwoorden waren goed.

Andere antwoorden (7)

Zeker nog aangeven bij de politie.
Je zal waarschijnlijk een bewijs van aangifte nodig hebben, om een nieuw paspaoort aan te vragen, weet niet of dit per gemeente verschillend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je moet aangifte doen.

Je kunt sowieso geen nieuwe aanvragen zonder de oude mee te nemen mits je paspoort gestolen is. Dit dien je dan wel aan te kunnen tonen; dmv een aangifte dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apart aangifte doen vandiefstal van je identiteitsbewijs bij de politie. Met die aangifte kun je dan een nieuw paspoort aanvragen.
Overigens zijn er wel extra kosten aan verbonden - althans voorlopig. Er is sprake van dat dat binnenkort wordt afgeschaft als je je paspoort buiten je schuld (dus door bijv. diefstal) kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangifte te doen bij de politie. Hoe het verder gaat lees op deze site van de Rijksoverheid:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisdocumenten/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt pas een nieuw paspoort als je kan aantonen dat je aangifte hebt gedaan van diefstal van je oude paspoort. Dus eerst aangifte doen.

Even een tip: bewaar die aangifte goed. Als je de volgende keer weer een nieuw paspoort wil aanvragen vragen ze ook weer naar die aangifte. Ookal lever je je paspoort in. Een collega overkwam dat namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier zonet ervaring mee gehad. Een tijdje geleden was mijn jas meegenomen met mijn paspoort er nog in (gelukkig is hij terug gevonden). Wat je moet doen is het volgende. Je gaat eerst naar de gemeente waar ze een bepaald document voor je uitprinten. Dan ga je met dat document naar de politie om aangifte te doen van diefstal en daar maken ze een proces verbaal van. Het proces verbaal neem je mee terug naar de gemeente alwaar ze je paspoort blokkeren. Helaas krijg je in de meeste gemeente wel een boete bij het aanvragen van een nieuw reisdocument. Ik zou dit trouwens zo snel mogelijk doen om fraude met het paspoort te voorkomen. (als je dit niet meld ben je aansprakelijk als er misbruik mee wordt gepleegd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Met als aanvulling dat als je paspoort uit je huis gestolen is en je hebt een goede inboedelverzekering dan worden diefstal + boete door de verzekering betaald.
Hiermee heb ik ervaring :-(
gads wat vervelend RR!!

meld het aan de politie, dat is anders dan dat je het verloren raakte.
mogelijk vergoed de verzekering. vraag dat na.
(inboedel)
en vraag een nieuwe aan bij de gemeente.