Is de aanvraagdatum of afhaaldatum startdatum van een ID-bewijs/Paspoort?

Ik ben toe aan een nieuw ID-bewijs en vroeg me het volgende af.
Is de aanvraagdatum + 10 jaar de nieuwe einddatum of is de afhaaldatum + 10 jaar de nieuwe einddatum?

3.6K

Het beste antwoord

De 'startdatum' (de datum die wordt gebruikt om de laatste dag van geldigheid te bepalen) is de aanvraagdatum, dus de datum dat je het aanvraagformulier hebt ingeleverd bij de gemeente.

Er wordt dus niet, zoals bij APK van auto's, rekening gehouden met de geldigheid van het oude bewijs.
tinus1969
9 jaar geleden
Fifagek
9 jaar geleden
Mijn huidige ID-bewijs verloopt 18 december 2014,
Begrijp ik het dan goed dat om niet zonder geldig ID-bewijs te komen te zitten ik dan uiterlijk 11 december 2014 een nieuwe moet aanvragen, gezien ik die niet voor de 18e december (5 werkdagen later) kan ophalen?
En dat 11 december 2024 dan de nieuwe einddatum wordt gezien de 10 jarige geldigheid voor mensen boven de 18?
tinus1969
9 jaar geleden
@Fifagek: Ja

Andere antwoorden (1)

de datum die op je ID bewijsstaat is de datum waar je je aan moet houden. En dat zal waarschijnlijk de afhaal/of verwerkingsdatum zijn
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De afhaaldatum zal het niet zijn. Als ik hem een dagje later ophaal komt er niet opeens een andere datum op ;-)
Reddie
9 jaar geleden
@anneliez , "de datum waar je je aan moet houden" was niet de vraag.
De vraag is, welke (eind)datum komt er op te staan.
Oftewel, als ik hem een half jaar eerder afhaal, is hij dan maar 9.5 jaar geldig, of 10 jaar.
anneliez
9 jaar geleden
hoe kun je hem een half jaar eerder afhalen? Eerder dan wat of wanneer?