Is het "zoet " dat Balkenende had beloofd binnen afzienbare tijd te verwachten ?

Na het "zuur" van de bezuinigingen zou het "zoet " volgen. Wat mij betreft houden we Balkenende aan zijn uitspraken . Maar wanneer kan dat "zoet "ons gaan toevallen.

Voor diegenen die afgelopen jaren elders woonden : Het "zuur" was de bezuiniging en de toegenomen kosten voor de burger om de staats kas op orde te krijgen.

Het "zoet " zou komen van belasting verlagingen en andere dingen die goedkoper zouden worden omdat de economie goed draait en de staatsschuld laag was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zoet heb je al gehad met bijvoorbeeld de verlaging erfbelasting, nu moet je weer extra veel zuur krijgen!

Het beste antwoord

Het ,,zoet'' wat je bedoeld zat er aan te komen, maar door de wereldwijde bankencrisis en inmiddels economischecrisis is alles anders. Als je het iemand kwalijk kunt nemen, dan zijn dat de Banken, en dat zij nu de knip op de portomonee houden voor de handwerkende ondernemer die nog iets wil, terwijl ze zelf wel bonusssen uit blijven delen. Dat vertraagt het herstel.
Onze economie was gebaseerd op ,,lucht'', verwachtingen, alles werd beter, meer en meer, we zijn nu weer even met beide beentjes op de grond gezet.

Het feit dat je in Nederland woond en dat we over deze dingen kunnen zeuren is al een ,,zoet'' feit. Dus kijk niet altijd wat je nog meer had willen hebben, maar naar wat je al hebt. Daar wordt je veel gelukkiger van.

Kortom: Je kunt het Balkenende niet kwalijk nemen dat hij zich niet houdt aan een belofte, die is gedaan in betere tijden (voor de crisis). Nu moeten we weer opbouwen, en dat gaat langer duren dan er nu gedacht wordt.

Mischien moeten we niet altijd kijken naar de overheid om het beter te krijgen, want dan blijf je volgens mij altijd ,,zuur'' kijken, wie er ook aan de macht is en welke beloftes er ook zijn gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zou maar niet meer op dat zoet wachten, want dat komt er nooit. Na al die maatregelen die men nu wil nemen wordt het alleen maar zuurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zoet maar zelfs bitter om te vernemen dat het zoet er met ons begrotingstekort er voorlopig niet zal komen. Neen er is ons een grote zoute worst voorgehouden. Hier en daar een 'beetje schaven' om ons begrotingtekort in te dammem zal uiteindelijk uitmonden in hakken met de botte bijl. Het was een zoethoudertje!

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog een link
http://www.nrc.nl/economie/article2516090.ece/Balkenende_ingrijpen_in_financien_onvermijdelijk
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om maar even letterlijk te blijven: het zal geen afzienbare tijd zijn, maar wel afzien worden, voordat het zoet komt.
Voorlopig eerst nog een poos extra zuur.
itsme
14 jaar geleden
Het wordt "bitter" in de komende tijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee hoofdvisies:
#1: Je hebt een levendige economie nodig om een goed leefmilieu/bestaan/levensomstandigheden/levensgeluk over te houden/te kunnen krijgen. In deze visie is economie belangrijker dan de levensomstandigheden. Deze visie is vooral nuttig voor de gedachte 'de sterkste moet overleven; dat is goed voor de toekomstige genen, en ik val binnen de groep 50% sterksten'. (De huidige genen worden ondergeschikt gemaakt.)
#2: Je moet je direct (dus niet indirect via 'de economie') richten op je levensomstandigheden/leefmilieu/levensgeluk, en een levendige economie is geen voorwaarde voor goede levensomstandigheden. In deze visie zijn levensomstandigheden belangrijker dan economie. Deze visie is vooral nuttig voor de gedachte 'de zwakkeren moeten ook overleven', en met die zwakkeren wordt de 50% zwaksten van de gehele bevolking bedoeld. (De huidige genen worden belangrijker geacht dan toekomstige genen.)

Nadeel van #1 is dat dat nadeling is voor het (leef)milieu van de huidige bevolking. Nadeel van #2 is dat het slecht is voor de genen van toekomstige generaties: slechte zaken in de genen ebben dan minder langzaam weg door evolutie.

Balkenende kiest duidelijk voor #1: economie wordt als benodigde voorwaarde gezien, maar 't nadeel is dat het gemiddelde levensgeluk van de huidige bevolking dan daalt. Dat wordt door velen (uiteraard) niet als zoet bevonden.
Maar dit heeft geen invloed op zijn mening: #1 blijft volgens Balkenende het beste - omdat de toekomstige generaties genetisch sterker moeten worden in zijn visie, en dat de zwakkeren 't daarbij mogen ontgelden.

Dit alles staat dan natuurlijk nog los van de connectie met de rest van de wereld: de situatie aldaar heeft meer dan 50% invloed op ons (leef)milieu/levensgeluk. Voor de regeringsleiders elders geldt wel dezelfde redenatie zoals ik die hierboven beschreven heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat vandaag of morgen bij de AH haalt,geniet je het met Pasen! Maar dan wel op eigen kosten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL twee keer lezen , kwartje valt + Ook een mooie doordachte opmerking op het eind. +
Wederom mij gewaardeerde moeder:
Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment moet er alleen nog maar worden bezuinigd. Verwacht er economisch dus maar niet al te veel van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze uitspraak is al zo oud dat je het zoet al gehad hebt,in het voorlaatste kabinet Balkenende is deze uitspraak gedaan en aan het einde werden inderdaad de belastingen etc verlaagd,met de nieuwe combinatie pvda,cu en cda is er een nieuwe situatie ontstaan en mede door de kredietcrisis staan we nu voor alweer een lange periode van bezuinigingen.
Het min of meer goede is dat Nederland officieel een redelijk laag werkeloosheidspercentage heeft waardoor we sneller zouden kunnen profiteren van een herstel in de economie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kijken een paar jaren terug.
Afschaffen aftrek van leningen.(Smeerolie economie).
Afschaffen belasingvrije voet.(mom, emancipatie)
AOW .Ca 20 % van het inkomen van de deelnemer /betaler
(iedere belastingplichtige)
Wordt niet voor AOW gereserveerd.(Ongelofelijk maar waar)Wij sparen voor de AOW .Zij geven het uit aan ,algemene zaken.! We sparen en betalen voor een ander. Ook aan zij, die nooit mee betaald hebben.
Ons geld. Onverantwoord beleggen.O.a Ice-Save

Kijken wij naar het recente verleden.
Alles wat op orde was:
Ziekenfonds. Niets mis mee.
Pensioen. Geld verdwenen ? Is in het buitenland.
Energie. Straks nog twee eueropese leveranciers.
ONZE ENERGIE!
Is gewoon verkwanseld door ,,de,, overheid.
Normen en waarden. Verlangt men van het domme volk.
Geld niet voor hen. Het ene schandaal na het andere.

Er komt geen zoet.
En hopelijk ook geen persoon die er al heel lang niets van bakt enende!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kun je voorlopig wel vergeten. Het is bezuiniging na bezuiniging.
Het enigste zoet is van de chocolade paaseitjes die ik nu aan het eten ben.