Wat is verzuilingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Weet je zeker dat je dit begrip in het meervoud bent tegengekomen? Ik ken het alleen in het enkelvoud: "de verzuiling".
Antoni
10 jaar geleden
Deze websites geven veel informatie over de verzuiling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzuiling http://nl.wikipedia.org/wiki/Arend_Lijphart
Amadea
10 jaar geleden
In welk zinsverband heb jij dat woord gezien, Manon27?

Antwoorden (2)

Dat is de opdeling van de maatschappij op grond van geloofsovertuiging en/of maatschappelijke opvattingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken het woord alleen in het enkelvoud: "verzuiling".

Bij verzuiling is de bevolking van een land verdeeld in maatschappelijke groepen (de "zuilen"), waarvan de individuele leden (vrijwel) alleen maar contact hebben met mensen uit hun "eigen" zuil. De zuilen zijn gebaseerd op één of meer levensbeschouwelijke kenmerken. Iedere zuil heeft zijn eigen scholen, verenigingen, partijen, vakbonden, omroeporganisaties, kranten, ziekenhuizen, enz.

In Nederland heeft tot de jaren zestig van de twintigste eeuw de situatie bestaan dat er vier zuilen waren: een protestants-christelijke, een rooms-katholieke, een socialistische zuil en een liberale of algemene zuil. Van de laatste zuil kan worden gezegd, dat iedereen die niet behoorde tot één van de eerste drie genoemde zuilen "vanzelf" tot deze zuil behoorde. De verzuiling is ontstaan in de negentiende eeuw.

Er was tijdens de verzuiling weinig contact tussen de leden van de verschillende zuilen. Huwelijken tussen mensen uit verschillende zuilen waren een zeldzaamheid. In de elite en in de politiek was er echter wel contact tussen de leden van de verschillende zuilen. Anders zou het land niet te regeren zijn geweest. Dit verschijnsel heet de pacificatiepolitiek.

Eind jaren zestig vond de ontzuiling plaats. Op dit moment (2013) is de verzuiling eigenlijk alleen nog zichtbaar in het Nederlandse omroepbestel met verschillende omroeporganisaties op basis van levensbeschouwelijke grondslag.

Ook in België is sprake (geweest) van verzuiling.

Toegevoegd na 35 minuten:
Als je er (veel) meer over wil lezen, dan raad ik je het boek "Verzuiling, pacificatie en kentering in de Nederlandse politiek" uit 1968 van politicoloog Arend Lijphart aan. Dit is volledig (en gratis) te lezen via deze website: http://www.dbnl.org/tekst/lijp001verz01_01/
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet je de basisscholen niet? Nog overal een pc, een rk en een openbare basisschool!
Antoni
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. Die bestaan ook nog steeds. Goede aanvulling, Pelle! Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen dank, plus voor je antwoord!