Als de PVV de grootste partij word mogen ze dan daadwerkelijk beslissen om uit de euro te stappen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das nou juist de grap met de PVV. Ze zouden van alles heel graag willen, maar ze kunnen het bijna niet tot uitvoering brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft 'als de PVV...' maar vergeet daarbij dat de PVV een ondemocratische partij is. Wilders is daar als enig lid de baas, en Wilders' wil is wet. Als Wilders 76 of meer zetels zou halen zou hij het proces om uit de euro te gaan in gang kunnen zetten. Met alle gevolgen van dien: Een nieuw financieel stelsel optuigen, de nederlandse banken lospeuteren uit de internationale geldwereld, proberen de euroleningen van griekenland terug te krijgen, grenzen dichttimmeren, douane optuigen, schiphol ombouwen, het leger weer op volle sterkte brengen (de buren helpen niet meer...). Dat gaat vele jaren en vele miljarden kosten en gezien de ervaringen in het verleden denk ik dat Geertje tegen die tijd weer een andere hobby heeft en daarmee andere gekke dingen gaat proberen te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Doet 'ie toch niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilders is het prototype van een opportunist. Als het hem zo uitkomt verbiedt hij ritueel slachten voor moslims, maar natuurlijk niet voor zijn Joodse geldschieters.
(Hij is ook opvallend stil over dat onderwerp...)

Het beste antwoord

Jammer dat maar weinigen doorhebben hoe ons politieke systeem werkt.
Alle tot nu toe gegeven antwoorden zijn bijna goed.

Dat 'n politieke partij de grootste wordt na de a.s. verkiezingen wil niet zeggen dat ze de absolute meerderheid hebben in het parlement.

Het zit zo:
A.s. 12 september kiezen wij met z'n allen een nieuwe 2e kamer (Staten Generaal, ofwel het parlement). Hierin zitten 150 leden die x aantal partijen vertegenwoordigen.

De partij die de meeste stemmen krijgt mag het initiatief nemen voor het vormen van een regering.

Stel nu dat het volk massaal kiest voor de PVV.
Dus bijv. 80% van de stemgerechtigden kiest Geert Wilders.
Dan zijn de overige 20% voor de andere partijen.

Het gevolg is dat Geert Wilders' partij dan 120 zetels in de 2e kamer krijgt.
(De 2e Kamer kiest op haar beurt weer de leden van de 1e Kamer)

Veel kleine partijen zijn dan in een klap weggevaagd, die komen niet meer in de 2e kamer.
'n Paar, vroeger grote partijen, mogen de overige 30 zetels innemen. Dat is dan de oppositie.

Met deze macht kan Geert Wilders in z'n eentje met zijn partij een regering vormen. Hij heeft dan niemand van de andere partijen nodig om een meerderheidsregering te vormen.
Zijn partij, de PVV, zit ook in de 2e kamer met 120 zetels. Dus alle wetsvoorstellen die hij maakt worden door de 2e kamer zonder enige tegenstand aangenomen. ( de oppositie heeft geen macht), alles wordt door de PVV bepaald en aangenomen.

Dan kan Geert Wilders dus inderdaad besluiten en gedaan krijgen dat: de gulden terug komt, Nederland uit de EU gaat, het koningshuis ontbonden wordt, enz. enz.
Maar ook dat andere partijen verboden worden, regeringstermijnen verlengd worden, het stemrecht veranderen of afschaffen....
Daarvoor zijn grondwetswijzigingen nodig die een 2/3 meerderheid van de 2e Kamer vereisen... en die meerderheid heeft de PVV dan!

De enige macht die dat, zij het relatief en beperkt, nog kort tegen kan houden is de Koningin.
Zij kan weigeren om Geert Wilders en zijn partij te beëdigen, maar heeft hiervoor eigenlijk geen macht, anders dan haar ontslag aan te bieden aan de dan nog zittende demissionaire premier Rutte.
Zonder koninklijk besluit is er geen beëdiging, zonder beëdiging geen grondwettelijke nieuwe regering.

Dus, in theorie, maar ook in werkelijkheid kan de grootste partij ook de absolute meerderheid verwerven en misschien wel heel onaangenaam worden.
Dat is de kant van de democratie waar niet over gesproken wordt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker jammer dat er mensen zijn die niet weten hoe het werkt. ;-) * 1e kamer wordt NIET gekozen door de 2e kamer, maar
door de leden van de provinciale staten. * Bij een grondwetsherziening moeten tussentijds
verkiezingen komen en moeten ZOWEL de 2e als de 1e
kamer er dus 2x voor stemmen. ( eerste keer met
gewone meerderheid,tweede keer met 2/3 meerderheid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iHave, you're right. De 1e kamer wordt idd. door de Provinciale Staten gekozen. Ik schreef die 2e kamer te makkelijk op. Maar de Provinciale Staten worden ook door het volk gekozen. En die kan ook daarin de PVV aan de absolute macht helpen. Dan jouw pt 2. Bij een grondwetsherziening wordt er eerst een overwegingswet aangenomen door de 2e Kamer met 2/3 meerderheid. Daarna moet de 1e Kamer deze overwegingswet ook met 2/3 meerderheid aanvaarden.
Als dat gebeurd moeten beide Kamers ontbonden worden waarna er zowel 'n nieuwe Staten Generaal als Provinciale Staten verkiezing gehouden moet worden. Als de PVV zowel in de 2e Kamer als in de Provinciale Staten de meerderheid verkrijgt en kan behouden dan is de grondwetswijziging wel degelijk mogelijk.
loginabcde
11 jaar geleden
bovenstaand scenario zou enorm lijken op een situatie gelijkend aan de opkomst van de partij van Hitler, even losstaand van alles wat erna gebeurde

Andere antwoorden (5)

Nee hoor.
Dat je de grootste partij bent, wil nog niet zeggen dat je het dan voor het zeggen hebt.
En dat is maar goed ook.
Je moet er immers samen met de andere partijen in de kamer uit zien te komen.
En lukt dat echt niet.....affijn, dat hebben we de afgelopen maanden ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rare minnen.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer Wilders 76 of meer zetels bemachtigd is het toch echt mogelijk. Maar dit zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, misschien dat hij wel de grootste partij wordt dan is Wilders de nieuwe premie. Maar dan moet hij alsnog shoppen bij andere partijen om een coalitie te kunnen vormen voor de meerderheid.
Nee want de rest van het kabinet moet het ermee eens zijn,er moet een meerderheid zijn,is dit er niet dan gaat het niet door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan HOE groot ze worden.

Als ze 75 zetels of meer halen kan dat wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel dat ze 80 zetels halen hebben mooi de meerderheid in de tweede kamer, maar dan moet het natuurlijk nog wel door de eerste kamer ook goedgekeurd worden, en daar heb ik dan zo met twijfels over dat het er doorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het mooie van dat tweekamer-stelsel, die niet tegelijkertijd (en niet rechtstreeks door de burger) gekozen worden.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
met 75 zetels heb je geen meerderheid
Computoon
11 jaar geleden
Ik vind dat tweekamer-stelsel, zoals wij dat hier hebben, ook zeer goed. Er zijn in het verleden hier en daar wel eens stemmen opgegaan om die Eerste Kamer af te schaffen maar het is een uitstekend middel om 'de waan van de dag' enigszins buiten de deur te houden. Ook het 'getrapte kiezen' van de Eerste Kamer - en op een ander moment dan de Tweede Kamer gekozen wordt - is iets wat we (naar mijn mening) in stand moeten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan moet Bea nog tekenen en als die dat niet doet is er een constutionele crisis en dan komen er weer verkiezingen en dan zijn er twee scenario's. Of ze worden nog groter en we krijgen een republiek met Geert als presidemt of het helemzaakje stort in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
76 of meer. Pas dan heb je een meerderheid.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Groome, je vergeet wat. Het eerste wat Wilders doet is Bea ontslaan van regeringstaken, dus dan heeft zij niets meer te zeggen :-S En nee, ik ben het daar niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon:
Ook ik ben groot voorstander van de 1e kamer, omdat die moet beoordelen of een snel in elkaar geflanste nieuwe wet wel aan de grondwet voldoet.
Wel vind ik trouwens dat de 1e kamer geblunderd heeft bij het afkeuren van de wet die moest voorkomen dat ritueel slachten verboden zou worden. Volgens de 1e kamer staat er in de grondwet dat er op grond van religieuze redenen het rituele slachten in stand moet blijven. Volstrekte flauwekul. Maar fouten worden overal gemaakt. Zonder 1e kamer zouden er meer fouten worden gemaakt.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
De 1e Kamer mag dan die taak hebben, ze voeren 'm nauwelijks uit. Dat kan ook niet, want daarvoor hebben ze simpelweg de kennis niet in huis.
Een rechter heeft die kennis wel. Maar die mag er dan weer niet naar kijken.
Dat zou de PVV in haar eentje kunnen beslissen als de partij minstens 76 behaalt. Er zal echter ook een minister van Financiën (en/of nog een andere) moeten zijn die zijn handtekening onder zo'n wetsvoorstel wil zetten.

Als dat allemaal al lukt, dan zal die wet nog door de Eerste Kamer moeten worden goedgekeurd en daar zal naar alle waarschijnlijkheid het verstand zegevieren boven het gevoel.
Computoon
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Dus de 1e Kamer gaat dan ook akkoord?
Computoon
11 jaar geleden
Ik schreef:
"en daar zal naar alle waarschijnlijkheid het verstand zegevieren boven het gevoel." Niet het omgekeerde :-;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste die (vrijwel) volledig en correct is.
Plus ! Vraag me alleen af of ook Beatrix zal tekenen en of niet ook de grondwet aangepast moet worden (wat weer per definitie tot nieuwe verkiezingen leidt, met een nieuwe stemronde)
Computoon
11 jaar geleden
Het ondertekenen door de Koninig (of dat Beatrix is of haar opvolger) is een grondwettelijke formaliteit. Er ontstaat een constitutiionele crisis als zij/hij het niet zou doen maar daarvoor is ook reparatiewetging te bedenken. Het is in Nederland in ieder geval nog nooit gebeurd dat de Koning het weigerde. Het bekekende artikel in de Grondwet luidt ook, dat de Koning onschendbaar is en de ministers verantwoordelijk zijn. Wat de Grondwet betreft, daaraan had ik ook gedacht bij de beantwoording van mijn vraag. Maar volgens mij is de muntsoort niet in de Grondwet opgenomen. Misscihien is het een idee om dat te gaan doen, gelijktijdig met eventuele andere grondwetswijzigingen. Als je dat een beetje handig doet, kun je het samen laten vallen met verkiezingen voor de Tweede Kamer die toch al moesten gebeuren, zodat het weinig extra moeite kost.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
@LGA: en niet te vergeten het licht, dat gaat dan ook uit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" De eerste die (vrijwel) volledig en correct is.
Plus !" Dat betwijfel ik. "Maar volgens mij is de muntsoort niet in de Grondwet opgenomen. " En dat is precies de reden dat de 1e kamer in principe de wens om de gulden terug te krijgen niet tegen zou kunnen houden als de 2e kamer dat wil. Want de 1e kamer moet de wetten die vanuit de 2e kamer op hun afkomen, slechts beoordelen of ze grondwettelijk zijn. Meer niet.
Computoon
11 jaar geleden
Mmm: je schrijft:
"Want de 1e kamer moet de wetten die vanuit de 2e kamer op hun afkomen, slechts beoordelen of ze grondwettelijk zijn. Meer niet." Dat lijkt me niet correct.
"De 75 leden van de Eerste Kamer worden eens in de 4 jaar gekozen door de leden van de Provinciale Staten. Dat gebeurt na de Provinciale Statenverkiezingen. De belangrijkste taak van de Eerste Kamer is wetsvoorstellen goedkeuren of verwerpen. De Eerste Kamer kan geen wijzigingen aanbrengen in een wetsvoorstel."
Bron:
Dat is dus haar taak: goedkeuren of afkeuren.
Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/parlement/eerste-en-tweede-kamer?ns_campaign=Thema-overheid_bestuur_en_koninkrijk&ro_adgrp=Parlement_ek&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=taken%20eerste%20kamer&ns_fee=0.00&gclid=CMTmz4mpnLICFWLHtAodxBUA2 Ben je niet in de war met de taak van de Hoge Raad bij een beroep in cassatie?
Als ze daadwerkelijk een coalitie kunnen smeden zou het kunnen echter weet ik niet of je simpel 76+ zetels nodig hebt om zo'n groot wetsvoorstel erdoorheen te krijgen. Ik dacht dat er daarvoor 2/3 i.p.v. 1/2 +1 nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"...om zo’n groot wetsvoorstel erdoorheen te krijgen. "
'Groot'? Wat is groot? Volgens mij is het objectiever, nl: als er een _grondwet_ gewijzigd moet worden. Nu vraag ik me even af of de euro in de grondwet staat. Ik denk het niet.