hoe zit het met auteursrecht op kleding? Met name het plaatsen van een foto van bekende mensen?

En gaat het dan om de auteursrecht van de fotograaf en/of persoon? En wat voor aanpassingen moeten er gedaan worden dat je geen last hebt van het auteursrecht.
Ik ben hier al heel lang mee bezig, maar kan nergens hier iets over vinden.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Auteursrecht beschermt een ontwerper/bedenker/auteur tegen het vermenigvuldigen van zijn werk.
Als jij een foto neemt van een jurk, maak je niet een nieuwe jurk. Daarom hoef je de ontwerper van de jurk niets te vragen.

De (bekende) persoon mag gefotografeerd worden. Fotograferen van mensen mag, je hoeft daar geen toestemming voor te vragen. Publicatie van de foto is wel weer aan toestemming gebonden.

Als jij een foto van een andere fotograaf wilt plaatsen, moet je toestemming van die fotograaf hebben (auteursrecht).
Nog steeds hoef je dan niet op zoek naar de ontwerper van de kleding die mensen aanhebben of de architecten van gebouwen op de achtergrond. Je maakt immers een afbeelding van die objecten en geen extra exemplaar.