Ik heb een nieuwe baan, en ga straks verhuizen naar een huurwoning in een andere gemeente. Maar ik achterlaat een koopwoning. Kan ik subsidie krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Misschien bedoel je huursubsidie.

Huursubsidie is afhankelijk van je inkomen, niet van het feit of je een eigen huis hebt.

In dat geval is het antwoord : nee, geen subsidie.

Misschien kan je nieuwe werkgever helpen ?

Je zou je huis kunnen verhuren, zodat je niet én een hypotheek én een huur hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je eigen huis gaat verhuren, mag je de hypotheek rente niet meer aftrekken voor de inkomsten belasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is dat dus de keuze of verkopen natuurlijk, maar ja dat is bijna onmogelijk (zonder verlies).
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurhuis? Dan krijgt u misschien huurtoeslag. Dit hangt af van uw situatie:

Woont u alleen of met een partner of medebewoner?
Wat is uw leeftijd?
Hoe hoog is de huur?
Wat voor soort huurhuis hebt u?
Hoeveel inkomen hebt u?

Ter aanvulling: ook het spaargeld telt mee. Of JIJ in aanmerking komt voor huurtoeslag weet je zo als je hier kijkt: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/kan_ik_huurtoeslag_krijgen

of als je je gegevens hier invult: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dat klopt Sanzoo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dat moment is er toch niet zoveel verschil tussen vermogen en spaargeld? Dat geld zit niet meer in je huis als je het verkocht hebt.
Waarvoor? Hoogstens kan er in de nieuwe arbeidsvoorwaarden staan dat je na de proeftijd een tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten krijgt als je b.v. meer dan 50km van je nieuwe werkplek woont en ook daadwerkelijk dichterbij komt wonen.