Als alle ministers en aanhang wat daar bij hoort een loonverlaging van €1000.- zouden krijgen, zou de crisis dan niet sneller opgelost zijn?

Toegevoegd na 38 seconden:
Er is ook ergens zo een tekst waarin dat is uitgerekend met alle ministers e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee. De crisis gaat over miljarden. Niet over een paar miljoen. De overheid is niet schuldig aan de crisis. Hebzucht van consumenten is de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als consumenten niet boven hun stand leefden viel er voor banken weinig lucht te bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het kwam door talloze grote projecten. Zoals onnodige vliegvelden, onnodige spoorrails. (En in NL onnodige winkelcentra.) Die investeringen worden niet terugverdiend. Maar de banken hebben er wel geld voor uitgeleend; ook doordat de directie voor zo'n lening dan een mooie bonus kreeg.
In Griekenland liggen nu duizenden kilometers ongebruikte spoorrail. De kosten moeten hoe dan ook ergens vandaan komen. En dat is wat we nu zien gebeuren.
En uiteraard, vanwege die hoge bonussen werden er ook wel eens hypotheken verstrekt die niet helemaal aan de regels voldeden. Maar dat is peanuts. In europa dan.
In Amerika was dat wel een groot probleem. Daar waren de remmen echt los.
Dus HansBrinker: de klok en de klepel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller zeg:"en alles wat daarbij hoort".
Het budget van het UWV alleen al is 9 miljard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 9 miljard van het UWV gaat heus niet alleen op aan loonkosten van de betreffende ambtenaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met HansBrinker eens. Alles is terug te voeren op ons consumentengedrag. Wij willen toch steeds meer en steeds beter?! En als we een stapje terug moeten doen, dan zit iedereen in de hoogste boom. Wel eens gehoord van consuminderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@JanF: je verzuimt de feiten en de bijbehorende logica te noemen.
Kijk, stel je bent arts/bouwvakker/kapper. Je verricht een gewilde dienst waar mensen graag voor betalen. Dat heet: je voegt waarde toe. Die waarde krijg je in geld uitgekeerd. Dit geld mag je uitgeven. Bij elkaar is dit een stukje economie. Als iedereen het zo doet, boert de economie goed.
Wat jij zegt: consuminderen, is goed voor het milieu, maar niet goed voor de economische bedrijvigheid. (een beetje kort door de bocht, dat wel). Er is dan geen crisis. Wat is er nu aan de hand? De staat *leent* elke dag veel geld, van het buitenland. Dat geld gaat niet naar de arts/bouwvakker/kapper. Nee het gaat naar ambtenaren en niet-productieven. Vragensteller richt zijn vraag vooral op de groep van ambtenaren. In feite wil hij de beloning reëler maken. Dat een ambtenaar ook krijgt, wat hij oplevert. Dat is inderdaad het punt van deze crisis, als men goede economische modellen had gehad, daarop regels had gebaseerd, en die regels ook had gehandhaafd, dan waren er geen slechte hypotheken versterkt, geen overbodige vliegvelden aangelegd, en geen onnodige spoorbanen, en was er ook geen geld gegaan naar staatsdienaren die geld opstrijken zonder waardetoevoeging. Vooral in Griekenland is dit laatste een groot probleem. Dit was verankerd in hun cultuur. In Nederland is dit probleem er uiteraard ook, maar men wil dit natuurlijk liever niet zichtbaar maken.
Het kabinet Rutte bestond uit 12 ministers en 8 staatssecretarissen. De voorgestelde salarisverlaging zou dus 20000 euro per maand opbrengen. Dat bedrag is veel te klein om iets substantieels aan het oplossen van de crisis bij te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal geen gek idee! Het zou de crisis niet helpen, maar politici die vertellen dan iedereen moet inleveren, maar zelf niet inleveren, zijn geen voorbeeldfunctie voor de kiezer. Als zij zouden inleveren, zou de rest van Nederland vermoedelijk gemakkelijker de maatregelen slikken die nodig zijn om ons uit de crisis te helpen.