"In werkelijkheid stopt de Nederlandse overheid zijn geld in de internationale kapitaalmarkten. En als de overheid geld nodig heeft, zoals bijvoorbeeld voor het uitbetalen van ambtenarensalarissen, wordt dat ook weer ‘uit de markt gehaald.'

De staat leent zijn geld niet ‘van het buitenland', zoals veel mensen schijnen te denken, maar net als banken dat doen, op de internationale geld- en kapitaalmarkten.

Lenen of uitzetten in de markt
Het gaat ongeveer zo: tegen half vijf 's middags krijgt Wilders van zijn ‘kasramers' te horen wat de behoefte aan geld is van het Rijk die dag, voor bijvoorbeeld het uitbetalen van ambtenarensalarissen. Of het overschot, aan belastinginkomsten. In de dealingroom van Het Agentschap, die lijkt op een dealingroom van een kleine bank, zitten altijd twee medewerkers die dat geld gaan lenen of uitzetten ‘in de markt'. Het zijn jonge academici die Het Agentschap zelf opleidt.

Verschillende soorten leningen
De staat schrijft verschillende soorten leningen uit, met wisselende looptijden, afhankelijk van hoe lang men denkt geld nodig te hebben. Voor korte termijn, tot 12 maanden, verkoopt Het Agentschap schatkistpapier. Voor de langere termijn zijn het zijn het staatsobligaties. Die laatste worden twee keer per maand uitgegeven op vastgestelde data. Ze hebben een looptijd van één tot dertig jaar en zijn vaak omvangrijk.

Veruit het grootste deel van de staatsschuld, ruim 200 van de 290 miljard, zit in obligaties. De staat verkoopt zijn obligaties aan dertien Nederlandse en buitenlandse banken, de zogenaamde ‘primary dealers'. Via de banken komen de obligaties bij kleinere beleggers terecht. Voor dagelijkse kastekorten zijn er overnight-leningen, meestal bij andere agentschappen van de EU die op dat moment geld overhebben.

'Slechts' 50 miljoen op de bank
Aan het eind van de dag wil Het Agentschap tussen de nul en vijftig miljoen euro overhouden op zijn lopende rekening bij De Nederlandse Bank; rood staan is volgens EU-regels verboden, en geld overhouden levert een renterisico op. Overschotten worden uitgeleend aan dezelfde partijen, meestal tegen onderpand van obligaties van de meest solide EU-landen."

Kijk voor het hele artikel bij de bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat staat tegenwoordig bij de bank of schotland, die hebben de aanbesteding gewonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt onze gezamenlijke nationale SCHULD. Dat is een negatief saldo, dat moeten we nog aan andere betalen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat niet op een rekening omdat het niet bestaat. Kijk je naar je eigen rekening dan zie je dat er (als het goed is) elke maand een bedrag wordt gestort. In werkelijkheid bestaat dit geld niet maar is het een reeks getallen.

Geld wordt gecreëerd door het uitgeven van "tegoeden". Als we met z'n allen maandag naar de bank zouden gaan om deze tegoeden op te nemen dan zul je zien dat het er niet is. Er zij gewoon weg niet genoeg munten en briefjes om alles in een keer te laten opnemen. Gevolg: Alle banken gaan over de kop en er ontstaat een crisis die niet meer te herstellen is.

Dus eigenlijk heb je geen geld maar een tegoed. De banken gokken erop dat niet alles in een keer wordt opgenomen.
Zo werkt het ook bij de overheid. Ze hebben een tegoed (in het huidige geval een negatief tegoed) in de vorm van een reeks getallen waar je eigenlijk niks mee kunt omdat het er niet is. Het is een kwestie van schuiven met getallen wat ze doen.