Waarom mag Oost Oekraine zich niet afscheiden van West Oekraine?

Oost Oekraine wil zich OF bij Rusland toevoegen, OF zelfstandig worden. West Oekraine wil dat niet, dus zijn ze elkaar nu aan het doodmaken.
Maar waarom wil West Oekraine dat niet? Wat zijn de nadelen voor hun? Zijn er misschien meer grondstoffen in Oost Oekraine?

Toegevoegd na 6 dagen:
Toevallig zag ik net nog op TV, dat de economie in Oekraine zo slecht gaat, omdat de zware industrie en de machine industrie op zijn gat ligt dat zich voornamelijk in Oost Oekraine bevind.

Ik neem maar aan dat dit de voornaamste reden is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
ronron1212
9 jaar geleden
Het is een land stel je eens voor zuid nederland wil naar belgie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben dat eerder gehad, toen Belgie zich wilde afscheiden van Nederland.
Volgens mij heeft Nederland daar niet AL te moeilijk over gedaan?
Dus als Zuid Nederland zich wilt toevoegen bij Belgie, waarom niet? Als ze dat echt perse willen? Of zouden we liever oorlog voeren en alle Limburgers doodschieten? Is dat een betere oplossing?
Succesvolle afsplitsingen zijn er eerder geweest, tsechoSlowakije, Joegoslavie etc. Na die afscheidingen gaan die mensen ook veel beter met elkaar om!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De opdeling van Joegoslavie heeft tot een paar bloedige oorlogen geleid. Dat noem ik nou niet bepaald succesvol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Opole
In mijn herinnering is het juist andersom. Die oorlogen heeft tot die opdeling geleid.
Volgens mij hadden ze die oorlog ook gewoon kunnen overslaan.
Ik bedoel... als een man en vrouw wilt scheiden, dan kan je elkaar ook wel doodvechten, omdat de 1 het niet wilt. maar als je dood bent, dan ben je je partner sowieso kwijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oorlogen na het uiteenvallen van de Joegoslavië zeer verschrikkelijk en bloedig. De genocide die de Serven hebben gepleegd op de Bosnische bevolking (denk aan Srebrenica) was de ergste genocide na WOII. Daar denk je iets te luchtig over! De landen hebben zich gelukkig los kunnen maken van Joegoslavië en Servië, maar de prijs daarvoor was helaas heel hoog (maar je zou, als Bosniër (Bosnjak), Kroaat of Sloveen niet onder Serven van die tijd hebben willen wonen). Overigens kan je het Oekraine conflict in hetzelfde licht zien. Joegoslavie werd te veel gedomineerd door Serven, terwijl de Sovjet-Unie te veel door de Russen werd geleid. Joegoslavië viel uiteen. De Sovjet-Unie viel uiteen. Servië accepteerde dat niet en Serven vielen andere staten binnen en Serven in andere staten (Servische midnerheden in Kroatië en Bosnië) accpeteerden dat niet en pleegden genocides op de bevolking in die landen (met name de aggressie van de Serven in Bosnië was verschrikkelijk), maar moesten uiteindelijk opgeven.
De lidstaten van Joegoslavië kregen daadwerkelijk onafhankelijkheid (van Servië/Joegoslavië). Nu probeert de Servisch regering in andere landen die nieuwe staten te destabiliseren door Servisch minderheden (die in de andere ex-yugo landen leven) ertoe te bewegen om daar conflicten te maken. Nu komt de parallel: De Sovjet-Unie viel uiteen. Rusland accepteerde dat niet of amper. Na soms oorlogen of politiek gedoe splitstsen veel landen van de Sovjet-Unie zich toch af (zoals de Oekraine). Rusland probeert nu de minderheden in de oud deelstaten op te stoken om die landen te destabiliseren. Zoals nu in Oost-Oekraie. Het verhaal kent helaas anstig veel paralellen. De Russische en Servische politiek is helaas vrijwel identiek op dat punt (overigens, de naam Joegoslavië betekende Zuid (Jug) - Slavië (Slavia)). Rusland ziet zichzelf als de heerser van het Noord-Slavische gebied, Servië van het Zuid-Slavische gebied. Al met al erg beangstigend. Deze conflicten gaan niet over grondstoffen, maar over enge nationalistisch ideologieën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oost Oekraine wil ...
Wie is dat? En waar is precis de grens? We weten uiteindelijk niet wat de Oost Oekrainse bevolking wil. Het is een stel relschoppers die dat wel beweren.
corzijlstra
9 jaar geleden
Ik denk, dat er ook strijd is tussen separatisten onderling. Zou het gezag va Poetin in oost-Oekraine wel zo groot zijn? Ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is nooit de hele bevolking die zoiets wil, maar slechts een deel van de bevolking. Dat alleen al geeft enorme problemen. Want gaan die pro-Russen straks die pro-Oekrainers het land uit schoppen als het ze gelukt is om zich aan te sluiten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ corzijlstra, zijn gezag is redelijk groot. Alle pro-Russische groepen zullen naar hem luisteren. Dat ze onderling verdeeld zijn is iets anders, maar hem zullen ze zeker luisteren @stippel, ja dat zou heel goed kunnen als de pro-Russen winnen. En dan vrees ik misschien wel gruweldaden die de seperatisten misschien zullen uitvoeren, want ik vermoed dat de Oekraiers niet zomaar uit hun eigen land willen vertrekken. Dat is een heel eng scenario.

Het beste antwoord

De Krim was al van af zo 1750 door de Romanovs gerussificeerd de ijs vrije haven de oorlogen en het Russische bloed wat er in het verleden voor gevloeid had maakte het onmogelijk ( uit oogpunt Vd Russen ) dat het door de NAVO ingelijfd zou worden , ondenkbaar zelfs . Ik zeg niet dat ik het met de Russen eens ben absoluut niet maar Amerika en Europa zijn misschien een stap te ver naar het oosten gegaan , ja weer in de ogen Vd Russen . Het oosten van Oekraïne is totaal anders dan het westen het is zeg echt Russisch ! Qua taal en cultuur al ten tijde Vd Habsburgers ( sisi) :) was het westen van Oekraïne onder hun invloed . Ik zeg niet dat Poetin een aardige man is nee hij is een schurk maar wij maken hem alleen maar een held voor de Rus in de straat . Wij geven hem een vijand's beeld precies wat hij nodig had hij zit nu weer goed in het zadel . Ik vind dat de Russische kant beter gesnapt moet worden anders escaleert het alleen maar . Ja vergelijkingen met hitler liggen niet goed in Rusland die miljoenen mensen hebben opgeofferd in de strijd met hem . mevr Clinton liet dat uit haar mond vallen) zo dom . Dat je dat denkt prima of zegt in de kroeg maar dit doet de situatie geen goed . Het probleem het Westen is te ver het oosten ingegaan na de val Vd muur in de ogen Vd Russen en ze zeggen halt !!!! Mogelijk is er wat voor te zeggen geef die Russen het oosten v Oekraïne en zeker de Krim dat is al een gelopen race . De opstelling vh westen was zeer ongevoelig , kansloos en heeft de sfeer verpest . Ja ik geef expres een afwijkende mening want aan iedere zaak zitten velen kanten en in onze kranten lees je weinig achtergrond informatie . Nogmaals ik ben het niet !!! Met Poetin eens maar willen we tot een nieuw status-quo komen moet je de tegenstander proberen te begrijpen . Je hoeft het niet met hem eens te zijn . Zo niet dan kan de situatie daar alleen maar escaleren . Dat dat gebied Oekraïne heet en dat de grenzen zo door cultuurgrenzen lopen is ja de schuld Vd Russen ja die hadden toen nooit bedacht dat de Sovjet uni uit elkaar zou vallen . Ik zou zeggen geef de koning des koning's en de keizer des keizers .:)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor, maar je mist juist een hoop informatie. De Russen willen gewoon hun invloedsfeer niet opgeven. Ergens is dat begrijpelijk, maar aan de andere kant... Landen als Estland, Lithouwen en Lithouwen zijn echt bang voor de Russen. Ze zijn bang om onderdrukt te worden. Je doet net alsof het Westen hier iets fout heeft gedaan. Maar dat is echt onzin! Echt flauwekul! Gebrek aan kennis en begrip hebben ze echt niet in Polen en dergelijke landen. Nee, ze zijn oprecht bang. Jouw antwoord laat een gebrek aan context zien, juist alle Oost-Europese landen (West-Europese landen een stuk minder) zo erg voorstander van sancties en etc....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wat je aangeeft is mij helemaal duidelijk . Ik schrijf ook wat de Russen er van vinden ! Niet ik . Maar de oplossing begint met begrip en respect en vertrouwen van beide kanten . Het simpel roepen van ik heb gelijk aan beide kanten doet het alleen escaleren . Ja ik vind dat het westen het werkelijke emotionele probleem Vd Russen niet goed begrijpt en daarmee juist Poetin een grote man maakt in Rusland . Mocht er mij wat info ontbreken over deze dan hoor ik het graag . Hier nog wat feiten . Finland is voor 100% afhankelijk van Russische energie , de Europa is ook zeer afhankelijk . Allerlei metalen ( Palladium, nikkel , enz ) van sommige zijn wij bijna helemaal afhankelijk van Rusland . Ook de financiële sector in Duitsland en Frankrijk en Oostenrijk zit dik , dik in dat Rusland . Ja dat hadden ze nooit moeten doen ! Maar al onze regeringen ( de eu) stonden daar te trappelen om daar zaken te doen en nu zitten ze er in ! En kom er nu maar zonder kleer scheuren weer uit . Of schrijven ze nu ook op Facebook Je negrettepas . Wat was dat dom ! Daag nooit de beer uit als je zelf niet veilig staat . Ja ik heb ook angst Vd situatie en dat het totaal verkeerd gemanaged wordt .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dat je voorbij gaat aan wat cruciale aspecten. Je zegt dat het Westen de emoties van de Russen niet vergrijpt. Ik denk dat dat heus wel meevalt. De adviseurs bij de NAVO zijn echt wel heel goed in hun werk. Maar wat moet je met dat begrijpen doen? Ik begrijp dat ze hun invloed willen blijven uitoefenen en dat ze de baas willen zijn in de regio en het liefst in Europa. Maar wat kan je daar mee? Stel dat Rusland Polen of Hongarije weer binnenvalt om de oude glorie in ere te herstellen. Moeten we dat dan ook accepteren omdat we ze snappen? Nee, ik snap dat ze een bepaalde ideologie nastreven, maar die ze (de ideologen) ook in Zuid-Oost Europa proberen na te streven (Groot-Servië/Nova-Rusija, is een beetje hetzelfde idee), maar dat heeft de grootste genocide in Europa na WOII veroorzaakt. Ik zeg niet dat het daartoe hoeft te komen, maar je vergeet te veel elementen in je antwoord. Handelsbelangen risico wordt echt zwaar overschat: vergis je niet, Rusland heeft de EU harder nodig dan de EU Rusland nodig heeft. Enkele sectoren lijden er misschien onder, maar ja, dat wordt wel gecompenseerd. Begrijpen kan je het misschien, maar de vraag is wat je ermee kunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*begrijpt ipv vergrijpt. autocorrectie werkte niet lekker. Overigens snap ik wel hoor dat je het niet met Poetin eens bent hoor. Mijn punt was meer, je kan ze wel snappen, maar dat zal niet veel aan de situatie veranderen. Handelssancties wel.
corzijlstra
9 jaar geleden
Ik zou Poetin niet zomaar een schurk willen noemen.
Verder, als wij Nederlanders invoer van Russisch gas stopzetten, wat zijn dan de gevolgen in de provincie Groningen m.b.t. huizenschade door aardbevingen? Er zal dan wel meer Gronings aardgas nodig zijn. Of moeten we dan toch maar naar kernenergie? Nee toch? Dan meer windturbines? Ik heb er zelf geen bezwaar tegen, maar veel mensen willen die dingen niet. Dan zonnepanelen? Prima, maar niet alle huizen zijn daar geschikt voor. Verder kunnen sommigen die dure dingen niet betalen. Weliswaar betaalt het zich wel terug, maar eerst moeten ze wel duur betalen. Of de kolenmijnen maar weer open?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@corzijlstra, die eerste zin verwijst naar kapperkorts uitspraak, daar ga ik nu dus even niet op in. Op je tweede stuk. Het is algemeen bekend dat we weliswaar veel gas importeren, maar we zijn niet volledig afhankelijk. Dat een handelssanctie enkele industrieen zal treffen in Nederland lijkt me logisch, maar daar moeten we niet bang voor zijn. De huidige voorraden in Europa zijn groot genoeg om het een paar maanden uit te houden en vergeet niet dat een grote inkomstenbron van de Russen (volgens mij ongeveer de helft van hun BBP) wegvalt als we (EU, Japan, VS en Australie; de EU heeft de minste sancties uitgevaardigd) niks meer importeren uit Rusland.

Andere antwoorden (2)

Er zijn meerdere redenen. Om te beginnen zitten er veel grondstoffen in de zeebodem rond de krim, dus is het voor het westers-gezinde Oekraïne een financiële aderlating als dat wegvalt. Verder is er ook een verdrag dat Oekraïne ondeelbaar verklaart. Dan heb je ook nog het probleem dat Oekraïne een scheiding is tussen Rusland en het Westen, als je ze maar geeft wat ze willen, dan is het einde zoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Krim is nu al los, nouja... onofficieel. Maar de vraag gaat over Oost Oekraine.
Heeft die ook meer grondstoffen als West Oekraine?
Je vergeet een paar belangrijke aspecten. Het heeft weinig met grondstoffen en etc. te maken. Oekraine en rusland hoorden allebei tot de Sovjet-Unie, maar Rusland was heel dominant binnen de Sovjet-Unie. Dat betekende dat de wil van de Russen doorslaggevend was. Daardoor kwamen de Oekraiers op de tweede plek. Vrijwel alle landen in Oost-Europa en Zuid-Oost Europa zijn bang dat Rusland weer de boel gaat runnen. De Russen hebben geen goed imago in die landen (in Polen en de Baltische staten zijn ze echt heel bang voor de Russen), omdat het zelfstandige landen willen zijn en niet meer onder invloed van Rusland willen staan.

Stel dat verder er massaal Duitsers naar Limburg verhuizen en na een tien jaar eisen dat Limburg bij Duitsland zou horen of een zelfstandige republiek wordt. Ik vermoed dat we ook niet leuk vinden. En de Russen hebben daar het imago wat Nederlanders vroeger van Duitsers vonden (dat is niet zo een fraai beeld zoals je je dat kan voorstellen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus kortom, wat jij eigenlij zegt, het gaat er niet om dat het land kleiner word, maar dat ze bang zijn dat Rusland te groot word?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet helemaal. Ze zijn niet bang voor een groter of kleiner land, althans niet in geografisch opzicht, maar wel qua invloedssfeer. Daarnaast spelen onderlinge conflciten ook een belangrijke rol. Het zijn twee verschillende bevolkingsgroepen die weliswaar enkele overeenkomsten hebben, maar het zijn wel twee verschillende bevolkingsgroepen. Ze hebben een iedereen een taal. Daarnaast speelt nog mee dat de seperatisten (Russische minderheid in de Oekraine) worden geleid door mensen die daar nooit hebben gewoond, die dus echt geheel Russisch zijn en eigenlijk weinig met Oekraine in het verleden te maken hebben gehad.
Stel dat een Duitse generaal Limburgse seperatisten (even het voorbeeld uit mijn antwoord) zou leiden. In veel gevallen zouden we (rest van Nederland) dat toch als een inbreuk op onze eigen grenzen. Daarnaast wonen er naast die seperatisten, in het Limburg voorbeeld, ook gewone Nederlanders (daar niet-Russen, Oekrainers, Krimtartaren (oorspronkelijke bewoners van de Krim) en etc. Je kan je voorstellen, in het Limburg voorbeeld, dat ze (de gewone Nederlanders) zich dan onveilig voelen en Den Haag om hulp vragen.
Ivana
9 jaar geleden
Juist Marius, jij hebt het begrepen.
Plus voor het antwoord.
Thecis
9 jaar geleden
Goed antwoord, +