Wat kan de schoolarts doen?

Hallo allemaal,

Het is nu zomervakantie maar er is nu al aangegeven dat ik aan het begin van volgend jaar een gesprek (weer) krijg met de schoolarts. Ik ga naar VWO 6 dus hoef nog maar een jaartje als het goed is.

Nu is mijn vraag wat zij, school en de schoolarts, (wettig) kunnen doen als ik niet op kom dagen. Afgelopen jaar ben ik ook een paar keer niet op komen dagen en toen gebeurde niks. Nu was school erg standvastig.

De reden is waarschijnlijk mijn vele spijbelen, ziek zijn en verwijderd worden.

Ik wil dat ze zich niet met mij bemoeien, m'n eigen gang gaan.

Dankje alvast!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Antoni
9 jaar geleden
Niet om vervelend te doen, maar ik zou in je eigen belang toch maar naar het gesprek gaan: even door de zure appel heenbijten. Als je niet gaat, krijg je misschien (nog) meer problemen met school. Na het behalen van je diploma zijn er vast ook dingen die je liever niet doet, maar die men toch van je verwacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1) Ik denk dat het in je eigen belang is om de school/leraren te vriend te houden, al helemaal in je eindexamenjaar.
2) Ik veronderstel dat de school regels hanteert waaraan leerlingen zich dienen te houden. Als je doorgaat met spijbelen, gooi je wellicht je eigen glazen in als je bijv. van school wordt gestuurd. Conclusie: ik zou gewoon even naar dat gesprek gaan om je goodwill te tonen. Zo'n ramp is dat toch niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook gewoon gaan. Examen jaar kan erg lastig zijn vooral als je belangrijke aantekeningen mist. En over de arts success
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze je voor spijbelen en verwijderd worden naar de schoolarts sturen, hebben ze waarschijnlijk een reden om zich zorgen te maken. Ze zouden je ook bij de conrector kunnen laten komen omdat ze vinden dat je je misdraagt. Als ze je in plaats daarvan door de schoolarts laten oproepen, denk ik dat ze zich oprecht bezorgd om je maken. Ik vind het een teken van goede zorg van een school dat ze je dus NIET zomaar je eigen gang laten gaan.
Kristal
9 jaar geleden
Als jij zoveel spijbelt en ziek bent is er iets aan de hand. Je doet dat niet voor niks. En als je om jezelf geeft ga je toch naar de schoolarts en wel om verschillende redenen: Je laat zien dat je aan hun wensen voldoet waarna ze je meer met rust zullen laten. Je doet wat ze vragen en gaat verder je eigen gang. Maar wat ook kan is dat men je daadwerkelijk gaat helpen ook al heb je daar geen vertrouwen in. Je zou jezelf helpen als je je laat helpen door mensen die vaak oplossingen weten waar jij nog nooit van gehoord hebt. Want dat er iets aan de hand is, is duidelijk. En dat jij geen 'gewone' raddraaier bent ook, anders had je n.l. deze vraag niet gesteld. Probeer die schoolarts eens uit, je verliest er niets mee. Als hij je niet kan verder helpen blijft de situatie zoals die is en als hij/zij je wel kan helpen wordt je leven er mogelijk prettiger op. Er is er maar 1 die jouw leven kan leven en dat ben jij, maak er iets moois van :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met Kristal eens. Jij vraagt hier wat de schoolarts wettelijk kan doen als je niet komt, als ik jou was zou ik me afvragen wat de schoolarts kan doen om te helpen. En daar kom je maar op één manier achter..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap jullie antwoorden heel goed, maar ik ben naast het niet op komen dagen ook al wel eens wel gekomen en dat sloeg gewoon nergens op.
Ik ben al meer dan een jaar onder behandeling van therapeuten etc. en daar weet sch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry ik drukte per ongeluk op plaatsen* Daar weet school al vanaf. Wanneer ik niet op zou dagen zou niks met leerplicht etc gebeuren? (Ookal ben ik al 18)? Ik ga goed nadenken of ik erheen zal gaan. Ik weet alleen dat op mijn school heel snel persoonlijke dingen 'op straat terechtkomt' jammer genoeg..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere arts, ook de schoolarts (die van de GGD is), heeft beroepsgeheim. Dus die mag wat jij verteld niet aan de school doorgeven.

Antwoorden (2)

De school wAar jij op dit moment op zit houd bij ieder kind bij waneer en welk uur jij ziek bent of er niet bent dat sturen ze door naar de schoolarts de school arts heeft bij jou misschien gezien dat jij vaker afwezig bent dan de anderen daarom wilt hij/zij jou na de vakantie toch nog even met jou praten en wat hij of zij ook doet (ik weet niet of dit bij jou het geval is Maar het zou kunnen )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet verplicht maar als er zoveel problemen rond jou zijn dat je uiteindelijk van school moet (of wat anders), staat het niet goed als je zelf alleen alles maar hebt afgehouden en niet over je probleem dat je blijkbaar hebt willen praten. Bovendien kan er wel eens een oplossing uitrollen waar je het helemaal niet mee eens bent omdat je niet eens hebt aangegeven wat je dan wel wilt.
De schoolarts moet overigens zijn/haar mond houden als je dat wilt tegenover de school. Je kunt best met haar afspreken wat ze wel of niet tegen school zal zeggen. De schoolarts is overigens niet in dienst van de school.
Het is wel zo volwassen om het er over te hebben ipv de deur dicht te houden, ook in je eigen belang. Jij draagt nl. de gevolgen van wat er uiteindelijk gebeurt, de school zal er weinig last van hebben, dus, kijk wat voor jezelf het beste in binnen de regels die er nu eenmaal zijn en waar nog ruimte is om de regels op te rekken. Het lijkt me sterk dat de school jou alleen dwars wil zitten, anders waren ze niet met dit voorstel gekomen. Ga er dus heen en bespreek het probleem. Problemen moet je delen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kristal
9 jaar geleden
Precies, als je niet op komt dagen gaat men zonder jou óver jou beslissen. Laat je horen zodat men jou serieus neemt en samen met jou een oplossing kan zoeken. +1