"Een fiets moet in het schemer en donker altijd voor en achterlicht gebruiken. Overdag moet de fiets gebruik maken van het voor en achterlicht indien het zicht is belemmerd door bijvoorbeeld slecht weer. Fietsverlichting moet aan de fiets zijn bevestigd, mag tevens niet knipperen en/of verblindend zijn. Lampjes aan uw kleding is dan ook niet wettelijk goed."
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/418-regelgeving-voor-fietsverlichting.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vanaf het moment dat de straatverlichting aangaat.

Toegevoegd na 24 minuten:
1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.

Dit is het officiële citaat uit de wegenverkeerswet.

In de praktijk zal er overigens alleen gecontroleerd worden wanneer het duidelijk te donker is om zonder verlichting de straat op te gaan. Het aan- en uitgaan van de straatverlichting wordt daarbij als grens gebruikt. Tenminste, zo vertelde mij dat een agent toen ik werd gecontroleerd. Ik neem aan dat hij het weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het (...in ogen van de politie) niet veilig is om zonder licht rond te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de rijksoverheid:

In het donker, bij schemer en bij slecht zicht rijdt zonder het voorlicht en achterlicht aan te hebben. Boete: € 35.
Rijdt zonder reflectoren op de achterkant van uw fiets, op de trappers en op de wielen of banden. Boete: € 20.
Een fietslamp heeft die knippert, niet zichtbaar is, een verkeerde kleur heeft of op een verkeerde plek is vastgemaakt. Boete: € 35.

Volgens hollandbikeshop:
Als het donker is en bij schemering (tussen zonsondergang en zonsopgang).
Bij slecht zicht overdag (bijvoorbeeld bij mist).

Dus kan je concluderen:
Bij slecht zicht, en tussen zonsondergang en zonsopgang.
Dat betekent dus ook bij harde regen en schemering. Als de zon onder is, dan is het namelijk nog een beetje licht (dageraad). Morgen (vrijdag 21 januari) moet je licht dus wettelijk om 17:07 al aan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor fietsers,bromfietsers geldt dezelfde regel als voor de automobilist.
Een half uur vóór zonsondergang tot een half na zonsopkomst.