Sinds wanneer bemoeit het 'westen' zich met het Midden-Oosten?

Het westen (met name de VS uiteraard) besteedt veel aandacht aan het Midden-Oosten. Het is hier altijd wel in het nieuws en je wordt gek van de oorlogen die er al een hele tijd gevoerd worden. Maar sinds wanneer is het westen zich gaan bemoeien met het 'Midden-Oosten' (d.w.z. Irak, Iran, Saudi-Arabië, Israel etc)? En hoe is de westerse kijk op het Midden-Oosten door de jaren heen veranderd?
Het zou geweldig zijn als iemand de tijd en moeite zou nemen om dit me (beknopt) uit te leggen! Bronnen zijn ook welkom, zolang het maar informatie geeft over de westerse kijk op het Midden-Oosten is het geweldig.

Uiteraard +11 voor degene die me uit de brand helpt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In de oudheid had het Midden-Oosten al de beschikking over begeerlijke handelswaar, in de Middel-Eeuwen kwam daar de strijd om het Heilige Land bij. Daarna werd het wat minder belangrijk tot in de WOI bleek dat je olie nodig had om een oorlog te winnen en daarom werd het opnieuw heel belangrijk tot op de dag van vandaag.
Daarbovenop ging de Joodse lobby in de VS zich bemoeien met Israel om de zaak nog wat te compliceren.
Voorlopig zijn ze er dus nog niet uitgevochten.

Toegevoegd na 30 minuten:
In de Oudheid was het MO een culturele voorloper, die men wilde evenaren of voorbijstreven en dat bleef min of meer zo tot de opkomst van de wetenschap en de industrie in het Westen (17e- 19e eeuw).
In de volgende periode werd het strategische element belangrijker, vooral sinds de opening van het Suez-kanaal (1869) en later de olie als strategisch belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fenniks, ik vind je antwoord goed, maar heb te weinig niveau om het te mogen waarderen.

Andere antwoorden (5)

De intresse van het "westen" voor het middenoosten is er al zinds de Romeinen, later hebben de kruisvaarders het stokje overgenomen. Dit zullen wel zo'n beetje de eerste zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds de Grieken. De Trojaanse oorlog is niet ontstaan omwille van Helena maar omdat Troje de graanschuur was van het Oosten voor de grieken. Opdezlfde manier is het midden-oosten belangrijk voor het westen omwille van de petroleum , de meest gebruikte fossiel brandstof in ons economisch stelsel.Dus daarom draait het : niet meet niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het westen bemoeit zich met alles en iedereen... Vooral Amerika doet dat... Israël is vriendje van Amerika, en dan komt Amerika zijn vriendje helpen...Dan mag Israël wapens kopen van Amerika, dan krijgt Israël knowhow van Amerika en dan gaat Amerika zijn eigen belangen veiligstellen. De ene hand wast de andere...

Vriendjespolitiek en bemoeizucht van Amerika...

Zo zit het in elkaar in Jip en Janneketaal..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Midden-Oosten is al sinds het begin van onze jaartelling een brandhaard geweest. Het is een samensmelting van zoveel godsdiensten dat er altijd vanuit iedere hoek van de wereld aandacht voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooreerst: Het Westen dat zijn wij en waar we leven in een gemeenschap met eenzelfde achtergrond. Wij zijn door de relatieve weelde waar we in leven, wel te sterk geneigd om misschien onbewust, de volgende uitspraak toe te passen: - Matt.5 :39 "Zo iemand op je rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe.."-
Iemand die niets heeft te verliezen kijkt verder dan zijn horizon om zijn leven te verbeteren en probeert o.a. eigen gedachtengoed over te enten om zijn plaats te veroveren. Hun waarheid en de onze verschillen. Hun geschiedenis die soms veel verder in de oudheid reikt en grootser is en waar men de bakermat van onze godsdiensten vindt, loopt niet parallel met de onze. Hun zeden en gewoonten zijn niet de onze. Het Westen is het doel. Van deze basis kan iedereen vertrekken om zijn antwoord te vinden.