Waarom is Noord-Korea zo arm en heeft de regering zo weinig geld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
ronron1212
9 jaar geleden
Geld genoeg maar niet voor het volk maar alleen voor de beperkte aantal elite.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe komen ze dan aan dat geld? Ze hebben toch nauwelijks exportproducten bijv.?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de economie draait toch voor geen ene meter....?
ItisILeClerc
9 jaar geleden
éen van de meest winstgevende bezigheden is het vervalsen van geld, mn amerikaanse dollars

Antwoorden (2)

Een overheid die zich met alles bemoeit en geen vrijheid toelaat zal geen bloeiende economie krijgen met bedrijven. Het leger en politie e.d. neemt ook een erg groot deel in van de overheidsuitgaven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Noord-Korea probeert al decennialang economisch zelfvoorzienend te zijn. Hongersnood en armoede zetten het streven naar autarkie onder druk. Het is de noodrem van de dictatuur. De ijzeren greep van de staat verdraagt geen open samenleving, en dus sluiten we die af. Handel is communicatie, geen handel betekent een welkome doofheid voor de buitenwereld.

De Wereldbank geeft geen gegevens over Noord-Korea, maar schat dat het bruto binnenlands product onder de 755 dollar per hoofd per jaar ligt. Dat strookt met schattingen van de Economist Intelligence Unit, die uitkomt op 720 dollar per hoofd. Daarmee bevindt Noord-Korea zich onder de armste landen en is het twaalf keer zo arm als Zuid-Korea.