waarom hebben aankomend kamerleden geen Velklaring Omtrent Gedrag nodig?

Als je solliciteer voor een functie (bijvoorbeeld Conducteur bij de NS) kom je niet in aanmerking voor een VOG als je geen onberispelijk verleden hebt.
Samson is bijvoorbeeld in een situatie gekomen waarbij hij in aanraking is gekomen met de rechtspraak ivm mishandeling.
Heeft hij daar geen last van als kamerlid? of hoeven die geen een onberispelijke staat van dienst hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat iedere Nederlander van b18 jaar en ouder het zogenaamde passief kiesrecht heeft. Dat houdt in dat hij/zij gekozen kan worden in de eerste en tweede kamer. In heel uitzonderlijke gevallen wordt dat kiesrecht ontnomen. Heel uitzonderlijk omdat men wil voorkomen dat de regering mensen ergens voor wil laten veroordelen zodat deze niet kan worden gekozen. Democratie!
Tweede kamerlid is geen functie terwijl een minister dat wel is, die is in dienst van de staat terwijl de kamerleden de staat controleren en besturen. Voordat laatste hebben ze ministers als personeelsleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nagaat hoe het gedrag van de lijsttrekkers nu is, leugentje zus, onwaarheid zo, lijkt het me duidelijk, dat er geen nieuwe kamerleden bij kunnen komen, als voor het kamerlidmaatschap zo'n verklaring vereist zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hoeven inderdaad geen verklaring goed gedrag te hebben. Dat wil zeggen, van de kamer.
Uiteraard kan iemand die achteraf een zwaar strafblad heeft, een enorme schade betekenen voor een partij.
Daarom zullen partij besturen meestal wel zo'n verklaring eisen. Uitzonderingen zijn beginnende partijen zoals de PVV en de LPF die in het begin weinig overzicht hadden in wie hun eigen leden nu eigenlijk waren.
Bovendien, maar dit is mijn persoonlijke mening, vormen de andere partijleden in deze twee partijen slechts een soort decor-rol. Daardoor was er te weinig aandacht voor de kwaliteiten en tekortkomingen van de andere partijleden.
Een strafblad is natuurlijk niet in alle gevallen een bezwaar. Wie enkele malen is veroordeeld omdat hij protesteerde tegen de zeehondenjacht (ik noem maar een voorbeeld) kan natuurlijk heel goed welkom zijn bij de partij van de dieren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Meer informatie over het strafblad van Samsom vind je hier: http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/03/hoe-blanco-is-samsoms-strafblad