Wat is een goeie omschrijving voor de afdeling burgerzaken?

Wat ze precies doen etc. Maar een wat mooier antwoord dan aanvragen verwerken van rijbewijzen etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

De afdeling burgerzaken is een loket voor inwoners van een gemeente, waar ze terecht kunnen voor zaken waar ze persoonlijk mee te maken hebben, die niet al te ingewikkeld zijn, en ook snel afgehandeld kunnen worden.
Bij dit soort zaken hoef je niet eerst uit te zoeken, waar je moet zijn, en wat de beste manier is om te zorgen dat de gemeente levert wat jij wilt. Het is een laagdrempelig loket, en je kunt naar binnen lopen wanneer het jou uitkomt.

Je kunt dan denken aan b.v. verhuizing, aangifte geboorte, rijbewijzen, en een uittreksel uit het bevolkingsregister.

De gemeente doet veel meer dan alleen burgerzaken, en natuurlijk heb jij daar als burger ook mee te maken, maar dan meer indirect. Er zijn ook afdelingen en loketten, die b.v. gaan over onderwijs, gemeentebelastingen, parkeren, verkeer, milieu, en allerlei beleid over jongeren, ouderen en welzijn in het algemeen. Ook daar kun je terecht voor vragen, klachten, ideeen etc. maar dan noem je het alleen niet burgerzaken. In het algmeen geldt dat dit soort zaken iets ingewikkelder zijn, of een procedure iets langer duurt. De drempel ligt dan iets hoger. Je kunt voor al deze zaken ook bij het loket burgerzaken terecht, maar dan wijzen ze je alleen de weg, en de zaak wordt niet ter plekke afgehandeld.

Wil je meer inzicht in wat burgerzaken precies betekent, bezoek dan eens op internet een site van een willekeurige gemeente. Meestal is daar precies te zien, wat de gemeente allemaal voor je kan doen, en voor welke zaken je bij de afdeling burgerzaken moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afdeling die alle zaken aangaande burgers registreert en uitgifte doet van documenten voor burgers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig worden burgers door gemeenten steeds meer als klant gezien.

Veel gemeenten werken nu al volgens de één-loketgedachte. Dit wil zeggen dat er voor burgers, bedrijven en instellingen één aanspreekpunt en ingang is, zowel fysiek (balie), telefonisch, elektronisch (website en email) als schriftelijk.

De afdeling burgerzaken is voor de inwoners van een gemeente vaak dé plek om hun vraag neer te leggen. Als het mogelijk is, zoals bij het aanvragen van (reis)documenten en uittreksels worden zij direct geholpen. Als de vraag van de burger niet direct kan worden beantwoord dan zorgt de medewerker van burgerzaken dat de juiste medewerker van de gemeente op de vraag reageert of regelt het contact tussen burger en ambtenaar.