Wanneer is iets "aanzetten tot geweld"?

Dit is toch zo vaag als wat? Het is toch niet objectief te beoordelen? Alsof geweld "aangezet" moet worden. Alsof je een excuus hebt voor het plegen van geweld omdat je ertoe aangezet bent?
Als ik zeg dat ik de meeste moslims lafaards vind, zet ik dan aan tot geweld? Als ik jou een lafaard noem, zet ik je dan aan tot geweld?
Ik snap er werkelijk niets van van dit ogenschijnlijk onzinnige wetsartikel.
http://www.ejure.nl/wetten/dossier_id=242/id=68/show.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Nee, iemand een lafaard noemen valt daar niet onder.
Je moet meer denken aan opruiïng, letterlijk mensen oproepen tot het plegen van geweld.
Als het erop aankomt, zal de rechter beoordelen of je dat daadwerkelijk hebt gedaan. Die oordeelt of deze wet van toepassing is op je gedrag.
14 jaar geleden
Daarom hebben we rechters die er (hopelijk) wat langer over hebben nagedacht.
Wat jouw voorbeeld betreft. Als je iemand een lafaard noemt is dat geen aanzetten tot geweld. Als je roept dat alle lafaards een draai om hun oren moeten hebben, dan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat laatste ben ik niet met je eens.
Er zal niemand aangifte doen met de woorden:
"Ik ben een lafaard, dus ik voel me bedreigd!" LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, dus "aanzetten" moet echt een soort oproep zijn. Als ze bijvoorbeeld in de arena roepen "alle joden aan het gas" dan krijgt de politie het heel erg druk met arrestaties?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...da's waar.
Dan moet de rechter gaan vaststellen of iemand laf is, volgens de criteria van de bedreiger. Wordt wel erg ingewikkeld.
Helemaal niet vaag. Niet alleen is het zelf plegen van geweld strafbaar maar andere mensen ertoe bewegen (=aanzetten) om geweld te plegen is ook strafbaar. Zo voorkom je theoretisch dat iemand een persoon of groepering met alleen maar woorden tot het plegen van gewelddadigheden kan bewegen. Iemand zou zich kunnen beroepen op het vrije meningsuiting met betrekking tot de vraagstelling. Wanneer de "vrije meningsuiting" echter aanzet tot geweld en vooral als men tot actie overgaat ben je laakbaar bezig en dus strafbaar.

Ik ben het met je eens dat het niet altijd zwart-wit te beoordelen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mij een lafaard noem, zet je mij niet aan tot geweld. Als je imam bent en in de moskee tegen de gelovigen zegt dat goede moslims homo's met hun hoofd naar beneden van flatgebouwen moeten gooien (het eerste concrete voorbeeld dat me te binnen schiet als het om dit wetsartikel gaat) zet je wél aan tot geweld.

Het gaat er dus niet om dat je iemand beledigt, die persoon boos wordt en geweld tegen jou gebruikt, en jij vervolgens vervolgd zou worden omdat je de ander zou hebben 'aangezet' tot geweld.

Om het wat abstracter te maken: het gaat bij dit wetsartikel vooral om iemand die een autoriteitsfiguur is binnen een bepaalde groep, die zich uitspreekt tegen een andere groep, en daarbij de leden van zijn eigen groep aanmoedigt om geweld tegen die andere groep te gebruiken.

Dat kan een imam zijn die de moslims in zijn moskee aanmoedigt om homo's van flatgebouwen te gooien, maar net zo goed de leider van een extreem-rechtse vereniging die de leden oproept om moslims in elkaar te slaan.