Wanneer we het takenpaket van de AT's zelf verder uitwerken, dan zien we dat de officieële naam van Aanhoudings- en Ondersteuningseenheid wel een goede benaming is:

* Aanhouden vuurwapengevaarlijke verdachten
Verdachten waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat ze zich met vuurwapengeweld zullen verzetten tegen hun aanhouding worden door het AT aangepakt.

* Beveiligen van "harde" en "zachte" objecten
Het beveiligen van objecten ("harde") of personen ("zachte"): verdachten, informaten, VIP's, rechtzittingen e.d.

* Consolideren en beveiligen van actieplaatsen
Het veiligstellen, en veilighouden, van PD's van bijv. gijzelingen, ontvoeringen, kapingen en dergelijk om eventueel op te treden.

* Strafinrichtingen
Optreden bij gijzelingen en eventueel ontsnappingen in strafinrichtingen.

* Adviseren
Adviseren bij situaties als gijzelingen, kapingen e.d., met betrekking tot bepaalde scenario's.

* Tactische assistentie
Het adviseren en assisteren bij tactisch of technisch moeilijke aanhoudingen.

* Adviseren en assisteren andere eenheden
Het adviseren en eventueel assisteren van andere operationele eenheden bij het maken van plannen en het uitvoeren van deze plannen voor aanhoudingen in gebouwen of openbare gelegenheden.

* Bijzondere Bijstandseenheid (BBE)
Het beschikbaar stellen van precisieschutters voor de BBE-Politie scherpschuttersgroep.

* Fungeren als stand-in
Bij een dreiging van gewapende misdaden als overvallen en ontvoeringen paraat staan om deze te voorkomen.

* Assistentie collega's
Het verlenen van assistentie aan andere Arrestatieteams in de vorm van zowel materiaal als personeel.

* Levensbedreigende situaties
Het optreden in levensbedreigende situaties, daar waar de reguliere politiefunctionaris niet de juiste training en middelen tot zijn beschikking heeft. Dit zijnde zeer complexe of moeilijke aanhoudingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
In de praktijk komt het er op neer dat voor personen, die aangehouden moeten worden en als vuurwapengevaarlijk bekend staan, het AT ingeschakeld moet worden. Tenzij wachten op het AT te lang op zich laat wachten.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een arrestatieteam is een gespecialiseerde eenheid van de Nederlandse politie. Zijn taak is het ingrijpen in levensbedreigende situaties, zoals een gijzeling, arrestatie van een vuurwapengevaarlijke verdachte of een potentiële 'springer' (zelfmoordenaar).