Elke ervaren politicus kan een burgemeester worden. Wel is het zo dat de regering (lees minister van binnenlandse zaken) de burgemeesters bedraagt, dus in de praktijk zal iemand van politieke partij welke regeringsverantwoordelijkheid draagt of het kabinetsbeleid steunt beloond worden met een burgemeester voordracht.

Nu heeft de SP nog nooit het kabinetsbeleid in het heden of het verleden gesteund.

Ook dient de burgemeester boven de partijen te staan.

Om die reden is het theoretisch wel mogelijk dan een SP'er een burgemeester wordt, maar in de praktijk zal niet er niet zo snel van komen.

Op het moment dat de regering niet meer de burgemeesters voordraagt, maar de gemeenteraad, dan is de kans veel groter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dat laatste is al zo! De gemeenteraad doet, naar aanleiding van de sollicitaties, een voorstel voor een nieuwe burgemeester aan de Minister van Binnenlandse Zaken. De minister benoemt de nieuwe burgemeester op voorspraak van de gemeenteraad. Hier wordt maar zeer zelden, vrijwel nooit, van afgeweken.

Andere antwoorden (1)

Jazeker.
De SP wil in de toekomst burgemeesters leveren. De partij stelde in het verleden niemand beschikbaar omdat ze tegen de benoemde burgemeester is.

Maar dat bezwaar is feitelijk verdwenen, omdat tegenwoordig de kandidaat door een commissie uit de gemeenteraad uitgenodigd wordt om te solliciteren. Zo kiest uiteindelijk de raad de burgemeester.