Wat maakt het illegaal vuurwerkfilmpjes op YouTube te zetten?

Hallo medemensen,

Ik zocht laatst naar een Cobra 6 +telefoonboek filmpje, gewoon omdat ik benieuwd was hoe dit eruit zag. Nu was er bij dit filmpje de knal weggelaten en vervangen door een bericht van de politie.

Mijn vraag nu is: Hoe kunnen ze dit verbieden? Internet is toch een vrije plaats? Het in bezit hebben van dit vuurwerk is illegaal in Nederland, maar dit zouden ze ook bijvoorbeeld in België of elk ander land opgenomen kunnen hebben. Het lijkt mij niet dat dit gestraft kan worden.

Weet iemand hier en antwoord op?
Dankjewel ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij nogal logisch, dat er geen reclame gemaakt mag worden voor iets dat illegaal is. Met zo'n filmpje lok je mensen uit om het toch te kopen en af te steken...
Heb je afgelopen weekend ook gelezen dat er in Duitsland al een man is omgekomen bij het afsteken van illegaal vuurwerk?
tinus1969
9 jaar geleden
Nee, internet is GEEN vrije plaats -dat is een bekend misverstand. Als iets strafbaar is, is het ook strafbaar op internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitstekend antwoord, Tinus. Gewoon plaatsen. \Vooral vanwege het misverstand dat op Internet alles kan en mag.

Het beste antwoord

Ze kunnen het ook niet direct verbieden, maar dan doen ze dan ook niet. Het filmpje wordt niet door de politie vervangen of verwijderd. De politie kopieert het filmpje en zet er een bericht in. Zo'n filmpje met bericht sturen ze naar de diegene van wie ze het filmpje hebben. In zo'n bericht vragen ze degene die het filmpje heeft geüpload om het filmpje te verwijderen. Of je dat dan ook doet moet je zelf weten. Als je het niet doet dan heb je niet direct een probleem, het is vooral bangmakerij. Ze kunnen niet bewijzen dat het in Nederland was, en ze kunnen niet eens bewijzen dat diegene die het filmpje upload dezelfde is als diegene die het vuurwerk aansteekt. Maar veel youtubers kiezen er voor de zekerheid voor om hun filmpje toch maar wel te verwijderen.
In dit filmpje zeggen ze zelfs dat de politie strafbaar is ivm met copyright: https://www.youtube.com/watch?v=n0RH1h1CxaE
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Illegale vuurwerk filmpjes vallen wellicht onder 'aanzetten tot...'. En ook aanzetten tot het plegen van een strafbaar feit door een ander is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom vallen filmpjes van illegaal vuurwerk onder aanzetten tot...? Je mag openbaar filmen en publiceren, als er dan openbaar een strafbaar feit wordt gepleegd dan mag je dat ook filmen en publiceren. Als je iemand filmt die een raam ingooit en je zet dat op youtube, dan zet dat ook niet aan tot het ingooien van ramen.
Amadea
9 jaar geleden
Er zijn de laatste jaren dus ook aardig wat van die onslimmerds aangehouden en berecht/beboet omdat ze door hun op internet geplaatste filmpje zelf bewijsmateriaal gaven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja het kan wel meewegen. En als je er zelf opstaat dan ben je al helemaal niet slim bezig. Maar er zijn ook mensen die precies op de grens weten te blijven.
Die filmen zichzelf met vuurwerk en filmen ook dat het vuurwerk wordt afgestoken, maar dan zeggen ze dat diegene die het aansteek een onbekende is en dat het vuurwerk niet van hem is. Zoals hier: http://youtu.be/TNWYYjJy12E?t=2m26s
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg duidelijk! Dankjewel :)