Heeft een inwoner uit de ene provincie meer invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer dan iemand uit een andere provincie?

De Eerste Kamer wordt getrapt gekozen via Provinciale Staten. Er vindt een weging van de stemmen plaats. Hebben sommige provincies hierdoor meer invloed dan op grond van hun inwonertal zou mogen worden verwacht? Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De verkiezingen voor de Provinciale Staten zijn te vergelijken met die van de Tweede Kamer; iedere stem weegt even zwaar. Het stemmen van de PS voor de samenstelling van de Eerste Kamer is dat echter niet. De stem van een PS-lid wordt zwaarder naarmate de betreffende provincie meer inwoners telt. Zeeland heeft dus een minder zware stem dan Zuid-Holland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor. De verdeelsleutel wordt ingezet. Een methode om iedere provincie naar verhoudingzetels toe te kennen.