Waarom Leent de ECB griekenland geen goedekoop geld voor staatsleningen?

Die hoge rente die ze nu op de vrije markt moeten betalen brengt hun nog dieper in de put!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Rente is een vergoeding om gebruik te maken van het geld.
Die vergoeding bestaat uit een tijdsgedeelte en een risicogedeelte.
Tijdsgedeelte: Jij krijgt geld, en in de tijd die jij geld hebt heb ik het geld niet en kan ik er geen winst mee maken, dus vergoed jij mij de 'misgelopen winst' in de vorm van rente.
Risicogedeelte: Hoe groter de kans dat het geld niet terugbetaald kan worden, hoe risicovoller de lening zal zijn, en dus hoe meer je voor dat risico betaalt (een soort verzekering dus).

Als de ECB geld leent, dan willen zij dit geld natuurlijk terug hebben. Gaan zij dat geld uitlenen tegen 1 of 2% rente dan zal Griekenland zich niet zoveel zorgen maken over het terugbetalen of voorkomen dat er weer schulden ontstaan. En het hele punt is nou juist dat ze gewoon een verkeerd beleid hebben, dóór dat beleid zijn de diep in de schulden gekomen! Als het beleid veranderd wordt dan zal het niet weer gebeuren. Ga je Griekenland dan geld uitlenen tegen 2% rente dan hoeven ze zich geen zorgen te maken over dat beleid van hun, want ze kunnen gewoon doorgaan zoals ze bezig zijn, die 2% rente kunnen ze wel betalen (en anders lenen ze gewoon een klein beetje extra om die 2% rente te betalen, de rente is toch laag).

Dus, om te zorgen dat de ECB het geld terugkrijgt zal Griekenland het overheidsbeleid moeten veranderen, om te zorgen dat Griekenland het beleid aanpakt moet je zorgen voor druk op de ketel, een stok achter de deur en een deurwaarder op de stoep. En dat krijg je voor elkaar door veel rente te vragen.

Overigens: 'that what won't kill you makes you stronger', er zal vast een gedeelte van de lening moeten worden 'afgewaardeerd', dus dat de geldschieters het geld niet meer terugkrijgen, maar dit zal niet snel gebeuren voordat Griekenland het beleid veranderd.

Wist je trouwens dat ze in Griekenland al met hun 57e jaar met pensioen mogen? Dat is dus bijna 10 jaar eerder dan wij, en dus ook 10 jaar minder inkomstenbelasting betalen en 10 jaar langer geld ontvangen van de overheid...

Meer feiten over Griekenland in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kredietcrisis is zo een ingewikkeld verschijnsel dat zelfs economen het niet meer lijken te weten hoe hij moet worden opgelost.

Er is geld geleend , er zijn schulden ontstaan en die schulden zijn op zo'n manier doorverhandeld en opgeknipt dat de oorspronkelijke schuld bijna onzichtbaar is geworden. Bovendien is er erg veel geld bijgekomen, tientallen triljoenen , misschien nog veel meer, ongedekt geld waarvan de waarde niet door goud wordt gedekt .

Maar om op je vraag terug te komen. Omdat er een vrij grote kans is dat Griekenland failliet gaat , is het voor Griekenland heel duur om nog meer geld te lenen op de kapitaalmarkt ( van beleggers en investeerders ) . Daarom geeft de ECB en het IMF Griekenland de mogelijkheid om tegen sterk gereduceerd tarief ( goede Europese staatslening tarieven ) geld te lenen . Dat is de bailout die Griekenland krijgt , maar weer moet terug betalen.

Als Griekenland zelf geld zou moeten lenen zou dat tegen ongeveer 17 % of meer rente vergoeding zijn. Nu betalen ze rond de 3% en dat is nog steeds heel laag . Ze betalen een tarief dat zo'n beetje het gemiddelde is van alle Europese landen . Een "normale rente "ligt tegen de 6 % en dat is al heel lang kunstmatig laag gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ECB leent nu ook geld uit aan Griekenland alleen stelt wel de nodige voorwaarden en dat is niet in een namiddag geregeld.
Bovendien is er een risco dat ze het geld nooit kunnen gaan terug betalen ze kunnen de rente al niet eens fatsoenlijk opbrengen.
En de financiëlemarkt heeft Griekenland als risicovolle, er is nml kans dat ze hun geld nooit helemaal terug gaan krijgen. voor een land is 7% rente op staatsleningen een teken dat het niet goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet Griekenland 17 % rente betalen als het op de vrije markt wil lenen.