Werkt de democratie nog als wethouders met opzet een heel dorp in een onmogelijke positie brengen net voor de verkiezingen?

Als voorbeeld het dorp Hilvarenbeek in Brabant:

Het bestaande culturele centrum is veroudert. Wethouders gaan een overeenkomst aan met een bouwonderneming die in ruil voor het bouwen 125 appartementen mag bouwen. Snel blijkt dat dit aantal niet haalbaar is, eerder 80 dan 125, en dat er zodanige boeteclausules zijn opgenomen dat indien er wat verkeerd gaat er een enorme schadeclaim ingediend kan worden door deze bouwonderneming. De crisis kwam hier nog eens overheen en prijzen zoals afgesproken zijn niet meer reeel. Toch zetten de wethouders door en tekenen ze toch dit discutabel contract, onder luid burgerprotest, met lopende rechtzaken, handtekeningactie's, een door de oppositie voorgesteld alternatief op een voor het dorp betere locatie + de mogelijkheid af te zien en te kiezen voor renovatie van het oude centrum etc. etc. Nu hebben ze finaal verloren tijdens de verkiezingen. De oppositie is ineens het dubbele van de volledige vorige coalitie. Dit was iedereen duidelijk en toch werd er getekend zodat het dorp nu in een positie is gebracht die voor de inwoners een groot financieel risico betekent. Als klap op de vuurpijl laat een van de wethouders (pvda) nog in de krant zetten dat "men niet zo moet zeuren en onderhand eens dit democratisch!! besluit moet accepteren".

Als je weet dat "men" dit niet wil,er schade ontstaat,het bewijs hiervoor duidelijk geleverd is en toch doorzet kun je daar dan mee wegkomen onder de noemer "democratie" ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je krijgt dit soort toestanden wel vaker in dorpen waar de plaatselijk visboer (bijv.) wethouder kan worden. Eigenbelang en de drang zichzelf op de kaart te zetten.

Ze zijn "gekozen" en dan ben je als burger aan de grillen overgeleverd. Vreemd is wel dat als er zoveel weerstand is dat ze dan toch menen door te moeten gaan. Een contract tekenen dat betekent dat de burger hier de dupe van wordt is natuurlijk te gek voor woorden.

Of er ooit iemand ter verantwoording is geroepen is me niet duidelijk. Dan moet er echt wetten met voeten getreden zijn en zoals ik het lees hebben deze wethouders de volgende coalitie voor een voldongen feit willen zetten. Kwalijk is dat zeker, strafbaar niet

Is zeker dat de plannen niet doorgaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Democratie en PVDA in 1 zin...kijk daar ga je de mist al in...