Mijn echtgenoot is 68 en hij wil voor mij aow toeslag aanvragen. Ik heb een nabestaandenpensioen van 300,-- van mijn eerste man. Wordt dit verrekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

AOW-toeslag gekort met partnerpensioen voormalig echtgenoot

Een gehuwde pensioengerechtigde met een echtgenoot jonger dan 65 jaar heeft naast zijn eigen AOW-uitkering recht op een AOW-toeslag. Deze toeslag is inkomensafhankelijk. Inkomen uit arbeid, zoals loon of winst uit onderneming van de jongere partner, wordt gedeeltelijk op de toeslag gekort. Inkomen in verband met arbeid, waaronder ook een ex-partnerpensioen van een voormalige echtgeno(o)t(e) of partner wordt begrepen, wordt volledig gekort. Kortom, zowel een ouderdoms- als een (ex-)partnerpensioen ten behoeve van de jongere partner van de AOW-gerechtigde met AOW-toeslag, worden volledig op de AOW-toeslag gekort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een klein gedeelte van jou inkomen wordt er vanaf getrokken.
ronron1212
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een klein gedeelte van het inkomen wordt gekort?? In de bijgevoegde link is te lezen dat het VOLLEDIGE nabestaandenpensioen wordt gekort op de partnertoeslag van de echtgenoot. En volledig is nog steeds 100%. Maw: 300 euro per maand x 12 maanden betekent een korting van 3600 euro per jaar. Als deze 300 euro netto inkomsten zijn is de korting nog hoger, want de korting op de partnertoeslag is gebaseerd op het bruto bedrag. Er blijft natuurlijk nog wel een 5000 euro over van de partnertoeslag, maar om dit een klein gedeelte te noemen (.....) Kortom: een plus voor de bijgevoegde link, een min voor het antwoord.
ronron1212
11 jaar geleden
Er staat in de link een vervroegd pensioen daar is hier geen sprake van bij de vraagsteller
fisbel
11 jaar geleden
Even de volledige tekst van de link 2.2. lezen Ron.
Hier wordt als voorbeeld niet alleen het vervroegd pensioen genoemd maar ook een UITKERING. En wat is nabestaandenpensioen anders als een uitkering.
Op de site van de rijksoverheid wordt het zo geformuleerd:
"Een nabestaandenpensioen is een uitkering die de achterblijvende partner krijgt als de andere partner overlijdt" TS- vragensteller begrijpt niet goed hoe de partnertoeslag werkt. Echtgenoot is 68 jaar en HIJ heeft recht op de partnertoeslag. Natuurlijk uitsluitend als TS / gast geen of weinig inkomen heeft. De uitkering i.c het nabestaandenpensioen wordt in elk geval volledig gekort op de partnertoeslag van echtgenoot. Deze partnertoeslag gaat normaliter in als men 65 jaar wordt en voor 1950 geboren is. Vreemd dat hier sprake is van aanvragen m.i.v. 68 jaar (.....) Het zou natuurlijk kunnen dat TS inkomen uit tegenwoordige arbeid heeft gehad tot nu toe. Als dit inkomen € 10.000 of hoger was + uitkering van een € 4000 was het totaalinkomen te hoog en was er geen recht op partnertoeslag voor echtgenoot.