Wat is het nut van het houden van "verkiezingen" op de basisschool?

Ik hoor net op tv dat er ook verkiezingen gehouden zijn op verschillende basisscholen.
Ik weet uiteraard wel dat die stemmen niet meegeteld worden voor het echie, maar ik vraag me wel af wat het nut is van deze schijnverkiezingen.

Ik vermoed dat de gemiddelde basisschoolleerling niet kan vertellen wat het verschil tussen de verschillende partijen is.
Zijn verkiezingen op de basisschool dan eigenlijk niet meer een peiling om uit te vinden wat de ouders stemmen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha complottheorie! Scholen bespieden kinderen om aan regering te verklappen wie wat stemt ;-) Daar zou je een mooi boek van kunnen maken.
Niet negatief naar jou toe hoor C4th, want het zou nog best wel eens kunnen kloppen, de vraag is alleen wat zouden ze aan die informatie hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben dol op complottheorieën :)
loginabcde
11 jaar geleden
Geen, het is voornamelijk belangrijk voor de opvoeding van kinderen, stilstaan bij het bredere plaatje + de invloed die jij er op kunt hebben.
veel jongeren/kinderen worden beïnvloed door hun ouders dus het zou enigszins representatief kunnen zijn. Alleen spelen bij kinderen vaak ideologische ideeën meer een rol

Het beste antwoord

Ik heb ook wel eens gestemd op de basisschool. In groep acht, als ik het me goed herinner. Misschien zeven ook wel. Dat was onderdeel van een les geschiedenis/maatschappijleer, waarbij ons werd uitgelegd wat nu het verschil tussen alle partijen was. Een beetje gesimplificeerd natuurlijk, uiteraard aangepast op het niveau van groep acht. Er werd heel globaal uitgelegd waar een partij voor stond, en er werden een paar belangrijke standpunten benoemd. Eerder die week hadden we onze eigen verkiezingsposter moeten maken voor onze eigen politieke partij, en de lessen over politiek - inclusief uitleg vanuit de geschiedenis over de parlementaire democratie, werking staten-generaal en het verschil tussen de eerste en tweede kamer - werden dus afgesloten met een stemronde.

Volgens mij is dat geen peiling van wat de ouders stemmen hoor. Natuurlijk zijn er leerlingen die vooral hun ouders naspreken in hun standpunten, en zullen er zijn die zoiets met hun ouders bespreken en zich vervolgens laten leiden door de mening van hun ouders, maar dat geldt echt niet voor elke leerling. Het organiseren van een nep-stemming op scholen heeft gewoon te maken met het feit dat leerlingen uitleg krijgen over ons politieke stelsel en over de standpunten van de partijen.

Ik vermoed dat je het Jeugdjournaaldebat, met de lijststrekkers van de vijf grootste politieke partijen, niet gezien hebt? Dat zou je voor de gein eens terug moeten kijken via uitzendinggemist. Daar mogen de kinderen ook hun mening geven en uitleggen waarom ze dat vinden, en krijg je een idee van het niveau waarop kinderen denken over politiek. Natuurlijk: dat is beperkt, dat is redelijk simplistisch, en soms vraag je je af of je nu het kind hoort of de ouder. Maar soms is het ook scherp, verstandig, spreekt het van inzicht, en tijdens de debatten van de lijsttrekkers veranderden kinderen soms van standpunt door te luisteren naar de argumenten. En daar waren de ouders niet bij.

Terugkijken dus, want het is nog gratis vermaak ook :-). Daarbij vond ik het zelf erg leuk om te zien in hoeverre de lijsttrekkers in staat waren om op jeugdjournaal-niveau hun standpunten uit te leggen, en te kijken hoe ze dat er vanaf brachten. Maar van de kinderen kun je ook leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk antwoord. +
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn vraag, wat nou als 70% uit zo'n klas op "PVV" stemt? Krijg dan die hele klas op zijn donder? Dat gebeurde bij mij op de basisschool, toen 1 klasgenootje op CD stemde...dat was echt zielig wat de meester toen deed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden twee of misschien drie van die kwajochies, die puur om te provoceren CD hadden gestemd. Die werden slechts hoofdschuddend nagekeken toen ze in polonaise en "CD, CD" scanderend door het klaslokaal gingen.. En nee, ik denk niet dat de hele klas op z'n donder krijgt. Dat gebeurt toch ook niet met de echte PVV-stemmers? De PVV is ab-so-luut mijn partij NIET, maar het feit dat er zoveel mensen stemmen op die partij, zegt wel iets over de onrust en onvrede in de samenleving. Ik denk dat je dat als signaal zeker serieus moet nemen, en dat precies hetzelfde geldt voor scholieren die in zo'n scholierenstemming op de PVV stemmen. Die doen dat met een reden, en dat kan zijn om te provoceren, maar ook omdat Wilders één van de weinige politici is die een taal gebruikt die wat dichter bij de straattaal staat dan bij de statige politiek. Zonder daar een waardeoordeel over te willen geven, is in elk geval duidelijk dat dat bepaalde groepen kiezers bijzonder aanspreekt. En natuurlijk zijn er scholieren die dergelijke verkiezingen niet erg serieus nemen, maar ik denk eigenlijk dat dat evengoed geldt voor de echte verkiezingen. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel van de stemmers op de Piratenpartij zouden nu echt de auteursrechten op internet als belangrijkste politieke agendapunt zien en hoopten dat de partij toch een zetel zou halen, en hoeveel het gewoon grappig vonden om op een partij te stemmen die het bier goedkoper wil maken.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
LOL stond dat in hun agenda? Bier goedkoper?! Ik heb niet eens naar de agenda's van die partijtjes gekeken. Daar stem ik toch niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yup, bier goedkoper. Was belangrijk standpunt. Heeft geen enkele andere partij in z'n programma staan, dus als dat een principieel punt voor je is, moet je Piratenpartij stemmen ;-) Ik heb ook niet alle programma's gelezen deze keer, alleen wat samenvattingen. Zodra je echt de programma's gaat lezen is mijn ervaring dat je veel meer redenen vindt om NIET om partijen te stemmen dan om dat wel te doen.

Andere antwoorden (4)

Ook op de middelbare scholen gebeurt het stemmen. De regering wil elke leerling wat bijleren over stemmen, en dat je later slim moet stemmen enzovoort. Toch handig voor later!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij middelbare scholen kan ik me er wel wat meer bij voorstellen, maar op de basisschool niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het is ook niet logisch, maar jong geleerd, oud gedaan ;)
Niet elke basisschool doet er aan mee maar de scholen die er aan mee doen hebben er natuurlijk WEL extra aandacht aan besteed en daarom denk ik dat de gemiddelde basisschoolleerling niet zo goed de verschillen weet maar de gemiddelde basisschoolleerling van basisscholen die hier aan mee deden wel.

Het nut is dus dat de kinderen er al vroeg van leren en ook leren hoe ze hun keuze kunnen afwegen. Ze zullen wellicht ook de stemwijzer hebben gebruikt al is er zelfs een stemwijzer voor kinderen (maar daar ben ik niet al te blij mee): http://www.kinderstemwijzer.nl/

Wist je dat er een scholieren en kinderverkiezing is? Dus voor het VO en voor de basisschool?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja je toevoeging: daar ben ik het niet mee eens. Van de week hoorde ik op radio 1 een stukje over de scholieren en kinderverkiezingen en daar werd uitgelegd dat vooral basisschoolkinderen veel linkser stemmen dan volwassenen. Dan kijken ze nog naar zielige arme mensen, naar de 'derde wereld' en natuurlijk naar de dieren (de PvdD was derde geworden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemiddelde volwassen kiezer zal je dat verschil ook niet kunnen vertellen....

Het nut van dergelijke schaduwverkiezingen is dat de kinderen informatie krijgen over het nederlandse regerings- en kiessysteem. De verkiezingen zijn dan feitelijk een 'spelelement'.

Als er aan die verkiezingen geen inhoudelijke lessen voorafgaan over hoe het systeem werkt, inclusief debatten en discussies tussen de scholieren en behandeling van een aantal partijprogramma's is het een zinloze actie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scholen zijn verplicht om iets aan 'burgerschap' te doen. Daar past 'verkiezingen' mooi in, kinderen vinden het leuk om te stemmen en ze krijgen meteen wat mee over wat het betekent om in een democratie te leven en iets te kiezen te hebben.