Krijgen politici nog steeds elk jaar een salarisverhoging?

Worden de salarissen van de politici elk jaar verhoogd of geldt voor hen ook de nullijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, de salarissen van b.v. ministers en kamerleden (daar noem je het geen salaris maar schadeloosstelling) worden al jaren niet meer verhoogd. Dat is ook onmogelijk, want hoewel het werkelijke bedrag peanuts is, zou dat een verkeer signaal zijn in deze economische crisis.

Wel worden de salarissen en schadeloosstellingen ieder jaar aangepast aan de inflatie (inflatiecorrectie). Dat is zo'n 2 a 3%, maar dat is gebruikelijk bij de overheid. Andere ambtenaren, uitkeringsgerechtigden, AOW-ers etc. krijgen de inflatiecorrectie ook automatisch.

Overigens zijn er nogal wat mensen die vinden dat de salarissen van politici juist omhoog moeten, omdat dat het niveau zou opkrikken. Zij vinden dat het echte talent liever in het bedrijfsleven zit, omdat ze daar 5 keer zoveel kunnen verdienen.