Wat is er precies aan de hand in Oekraine?

Kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand is in Oekraine, alsof ik een kind van 12 ben? Ik volg het pas vanaf de opstand in Kiev. Maar kan niet plaatsen wat rusland, VS, europa er nou mee te maken hebben.

Graag een antwoord zonder partij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
rusland wilt dat okraine bij hun horen maar de okrainers willen meer bij europa horen en wiilen dus dat de president afstapt

Het beste antwoord

Oekraïne is een land wat vroeger bij de Sovjet-Unie hoorde en heeft in die hoedanigheid dan ook sterke banden met Rusland. Ook wonen er in het oosten van Oekraïne een hoop etnische Russen. In Kiev (de hoofdstad) is maanden geleden een opstand uitgebroken. Dit is gebeurd nadat de Russisch gezinde president Viktor Janoekovitsj een verdrag had gesloten met Rusland voor een lening van vele miljarden tegen een gunstig tarief en een verlaging van de gasprijs. Tegelijkertijd heeft hij een associatieverdrag met de EU verworpen en daardoor (tijdelijk) de deur dichtgegooid voor Oekraïne om stappen te zetten richting een lidmaatschap van de EU.
De opstandelingen zijn Europees gezinden uit vooral het westen van Oekraïne, die dus woedend zijn dat Janoekovitsj dit verdrag met Rusland heeft getekend en de deur heeft dichtgegooid voor een EU-lidmaatschap.
Die protesten hebben maandenlang geduurd en op ten duur wilde men het plein ontruimen, daar is meer geweld bij gebruikt dan betamelijk is. Mensen zijn doodgeschoten, ontvoerd, mishandeld etc.
De EU en de VS hebben zich toen in de zaak gemengd en geëist dat dit geweld tegen de betogers ophield. De betogers hebben vervolgens uiteindelijk steeds meer terrein op de autoriteiten teruggewonnen en zijn het presidentieel paleis binnengedrongen. Janoekovitsj was toen al gevlucht. Toen is deze interim-regering er gekomen.

De Oekraïners in het Oosten van de Oekraïne zijn in meerderheid aanhangers van Rusland. Hetzelfde geldt voor de mensen op de Krim en zij zijn niet blij met deze nieuwe regering. Op de Krim, een toch al wat meer autonome regio, is een nieuwe regering uitgeroepen die heeft besloten zich aan te sluiten bij Rusland. Daar volgt officieel volgende week nog een referendum over, maar de uitkomst lijkt van tevoren wel vast te staan.
Rusland heeft gezegd de belangen van de etnische Russen te willen beschermen tegen deze illegale regering. Rusland erkent de nieuwe machthebbers in Kiev niet omdat ze een democratisch gekozen president hebben verdreven en dus feitelijk een staatsgreep hebben gepleegd. (Geheel eerlijk waren die verkiezingen in Oekraïne toentertijd overigens niet.).
Europa en de VS hebben de huidige machthebbers in het zadel geholpen en ook erkend. Daarom zijn ze ook moreel verplicht om Oekraïne nu te hulp te schieten. De mening van Europa lijkt te zijn dat de president zijn recht verspeeld heeft door op demonstranten te vuren. Ook zou de EU de Oekraïne graag als toekomstig lidstaat van de EU zien.