Troonswisseling, geen trouw willen beloven, wat dan?

Tijdens de troonswisseling 30 April aanstaande moeten alle leden van de eerste en tweede kamer trouw beloven aan de nieuwe koning. Stel dat er een Republikeinse Partij zou bestaan. Zij zullen gezien hun visie geen trouw beloven aan de koning. Wat dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Troonopvolger Willem-Alexander zal bij zijn aantreden beloven een goed koning te zijn. Hij zal onder meer toezeggen de vrijheid en rechten van alle Nederlanders te beschermen, het grondgebied te verdedigen en te bewaren en te pogen om de welvaart in stand te houden en te bevorderen.

In reactie daarop accepteren de Kamerleden namens het volk Willem-Alexander als koning. Ze beloven daarbij de onschendbaarheid en de rechten van de koning te handhaven. 'Het is echt een gebaar van wederkerigheid', aldus een woordvoerder vande Tweede Kamer dinsdag.

Volgens een woordvoerder van de Eerste Kamer krijgen de parlementariërs de 'gelegenheid om ten overstaan van de nieuwe Koning de eed of gelofte af te leggen om wederzijds vertrouwen te uiten'. 'Tenminste, wie er komt', zei hij.

Wie komt, moet de eed of gelofte wel afleggen. Wie daar niet voor voelt, kan beter wegblijven. Bij de inhuldiging van Beatrix deden enkele Kamerleden dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. +