Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verschillende partijen in Amsterdam hebben een spoeddebat aangevraagd, wanneer is dat?

Het gaat uiteraard over de burgemeester. In de rechtbank heb je het kort geding en hoor je in mijn beleving snel een datum wanneer het dient.
Hoe zit het met een spoeddebat, het gaat me om de procedure!!!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uit het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad:
- Een fractie kan, indien een zaak een spoedeisend karakter heeft, een spoeddebat aanvragen.
- Er is sprake van spoedeisendheid wanneer beraadslaging of besluitvorming in een volgende raadsvergadering overbodig of niet meer aan de orde zou zijn, bijvoorbeeld door besluitvorming van derden.
- De reden van spoed wordt door de indiener(s) vermeld op de aanvrage om het spoeddebat.
- Het spoeddebat kan gericht zijn of het verkrijgen van een raadsuitspraak door middel van het indienen van een motie.
- De aanvrage om een spoeddebat beslaat in de regel maximaal één pagina tekst, waarbij gebruik gemaakt wordt van een door de griffier verstrekt sjabloon.
- Een spoeddebat wordt ten minste 48 uur voorafgaand aan de vergadering schriftelijk of digitaal ter attentie van de voorzitter aangevraagd via de griffier. Een afschrift van de aanvrage om een spoeddebat wordt door de griffier onverwijld doorgezonden aan de raad(sleden) en het college.
- De raad toetst bij de vaststelling van de agenda de aanvrage om een spoeddebat op spoedeisendheid en plaatst, indien daaraan voldaan wordt het spoeddebat op de agenda.

Het spoeddebat over het Dam-protest zal zoals het er nu naar uitziet volgende week woensdag worden gehouden.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank, de politiek hoor ik sinds vanmorgen maar nu 20.26 uur nog geen concrete datum..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding