Kun je "doneren" aan de Staat?

Stel, je hebt bergen met geld. Zoveel dat je het nooit op kunt krijgen. En je vindt de crisis vervelend en wilt de Nederlandse Staat helpen.

Kun je dan geld doneren aan de Staat? En ik bedoel dan echt geld overmaken, niet het bewust afzien van aftrekposten op je belastingaangifte. Een soort giro 555 voor de minister van Financiën.

Als dit inderdaad kan, hoe gaat zoiets dan in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, je zou denken een schenking aan de belasting dienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'doneren' we al niet genoeg dan? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag inderdaad :) maar als je bergen met geld over hebt, zou je dat dan niet liever zelf verdelen over verschillende goede doelen waar je affiniteit mee hebt dan de staat te laten beslissen wat er met de centen gebeurt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoals ik bijvoorbeeld? Ik ben een heel goed doel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje helemaal gelijk!
De ''staat'' kan ook 6 ton minder aan onze koningin geven! scheelt ook weer heel wat, ze krijgt toch alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik al elke maand en bij elk biertje :-)
Maar leuke vraag

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar alleen via een kleine omweg :-)

Hoe gaat dat in z'n werk....

1. Maak één van de bergen geld over op mijn bankrekening als gift op mijn naam aan mijn persoon.

2. Ik geef de gift bij de belastingdienst aan als ontvangen berg geld. (inkomen)

3. De belastingdienst slaat mij voor 52% inkomstenbelasting aan over de ontvangen berg geld.

4. Ik betaal de aanslag (= ruim halve berg geld, dan heeft de staat al een ruime donatie van jou binnen).

5. Het jaar daarna moet ik weer aangifte doen maar nu moet ik alleen nog vermogensbelasting betalen over het jaar van ontvangst van de berg geld en over het aangiftejaar over de rest van de berg geld boven de vrijstelling. (= 2x 1,2 %)

6. De jaren daarna blijf ik trouw de aangiftes doen en de vermogensbelasting betalen tot de berg geld op is.

Het is een beetje omslachtig maar werkt wel perfect, ook voor mij.

'n andere manier is er helaas niet. Als je zomaar geld naar de belastingdienst gaat overmaken dan krijg je dat later weer terug en vaak ook nog met rente. Dus dat helpt niet.

Maar ik hou me aanbevolen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, maar het zou nog werken ook :)

Andere antwoorden (4)

Vast wel. In Nederland is zo veel geld al het kan welkom. Zoals een boete van 350 euro voor een keertje toeteren. Dus is altijd welkom! OF er echter een gironummer is? Dat weet ik niet, maar dat zal best wel is kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk staatsobligaties kopen. Maar dat is niet echt doneren. Nou lever je daarbij natuurlijk geld in, want de rente op staatsobligaties is dermate klein, dat je niet eens de inflatie bij kunt houden.

Bekijk je het op de laatste wijze, dan kan je beter handel drijven met je 'potje over'.

Vroeger had je een zekere mate van zekerheid met het kopen van obligaties, nu kan het (zie Griekenland) ook wel eens uitdraaien op een donatie. ;)
12 jaar geleden
Ik denk dat de gemakkelijkste manier is om het postbus 51 te vragen.
Probeer het eens en verwacht niet te snel een antwoord.
Maar ze zullen met een procedure komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd genoeg blijft het bij hen al weken, zo niet maanden, stil...
Ik heb eens gelezen dat als je eens per ongeluk geld overmaakt aan de Belastingdienst, dat het dan als gift/donatie wordt gezien. Het is heel lastig om dan terug te krijgen.
een jaar geleden