De plannen van minister Kamps aangaande de Ziektewet, geldt dat voor alle zieken of zieken in ern bepaalde categorie?

Hij heeft het over uitzendkrachten, flexwerkers en werkelozen.
Maar wat als je bv een vaste vaan had, vervolgens een chronische ziekte en dan ontslag wegens 2 jaar ziek?
Er is toch onderscheid in ziektewet, wia (en daarin wga en die andere).
En wia was toch een verzekering waar de werknemer voor betaald heeft?
Wil Kamps dat allemaal afschaffen? Ik zie door de boomkes het bos niet meer....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kamps plan was: als je flexwerker bent, wordt de duur van je ziektegeld bepaald door de gewerkte jaren (een beetje zoals de WW).
Dat geldt dus niet voor mensen met een vaste baan, want dat zijn geen flexwerkers.
Daarnaast is het maar afwachten of dit doorgaat, en als het doorgaat of het dan voor alle flexwerkers geldt of voor nieuwe flexwerkers.
Kamp denkt dat zijn plan 'goed' is omdat flexwerkers [in bepaalde bedrijven] een hoog verzuim kennen.
In plaats van het verbeteren van arbeidsomstandigheden of eens kijken naar de reden van dat hoge verzuim, denkt hij: 'Daar kan ik geld besparen', en legt de verantwoordelijkheid puur bij de flexwerkers.
Hier lees je er meer over: http://www.flexmarkt.nl/nieuws/doorbetaling-zieke-flexkracht-van-de-baan-4851.html

Daarnaast heb je de WWNV, Wet werken naar vermogen, waarin de WWB (bijstand), WSW (sociale werkvoorziening) en Wajong worden opgenomen. Deze wet is net aangenomen door de Tweede Kamer, meer info hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wet-werken-naar-vermogen-wwnv

In de WIA is niet veel verandering, zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor je antwoord! Ga je links nog bekijken, het lukte mij niet er goede info over te vinden.
Bedankt!!