In hoeverre zijn kapitalisme en democratie met elkaar verbonden?

Zijn er democratieën zonder kapitalistisch systeem? Wat als het kapitalisme zal verdwijnen, verdwijnt dan ook democratie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Ik denk niet dat er een direct verband bestaat tussen kapitalisme en democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn niet verbonden:
Kapitalisme - Socialisme en Communisme is een economische indeling
Democratie, theocratisch en Autocratischis een politieke indeling.
Je kunt voorbeelden geven van iedere combinatie, inclusief de mengvormen.
Noord Korea is misschien het beste voorbeeld van een Autoritaire Communistische samenleving,
Singapore en Indonesia zijn puur kapitalistische samenlevingen met een (verdomd klein beetje) democratie

Toegevoegd na 19 minuten:
Myamar is een voorbeeld van een uiterst kapitalistische samenleving zonder democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schreef ook dat Noord Korea het voorbeeld van een Communistisch (dus niet kapitalitisch) land met een volkomen afwezigheid van democratie is. Jij citeert mij dus verkeerd. Jij vraagt om een land wat communistisch is en democratisch is. Tegenwoordig bestaan er geen zuivere systemen meer. Indonesia en Singapore zijn 100 % kapitalistisch en misschien 40 % democratisch. Nederland is misschien 40 % kapitalitisch en 60 % democratisch. Ga zo maar door, Kijk niet naar de %% maar naar de bedoeling.
Als je in America komt en je zegt dat je uit Nederland komt dan zeggen ze dat je uit een Socialistische staat komt. Het is best wel moeilijk om dat zuiver te houden.
In ieder geval geeft het economische onderscheid aan hoe de schaarse middelen en de productie worden verdeeld: marktmechanisme of budgetmechanisme.
Terwijl het politieke systeem betrekking heeft op de maatschappelijke besluitvorming.
Als een meerderheid in een democratisch land besluit dat het kapitalisme afgeschaft moet worden, dan gebeurt dat. In een niet democratisch land bepalen een paar mensen hoe de economie eruit moet zien.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Optimist!
AWM
13 jaar geleden
Dank je! As ever...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals dat verband is er misschien wel, maar het is niet oorzakelijk. Vooral in Indonesia en ook rusland zien wij de laatste decenia een ruk in de richting van het kapitalisme, onder de invloeden zoals Antwoordman die omschreef. Voor de Americanen is de regering Obama zeker een ruk richting socialisme. En dat is een vies woord daar. Of je dat een democratische besluitvorming mag noemen is de vraag, vandaar mijn reactie 'Optimist'
Kapitalisme maakt juist de democratie stuk..