Mag je een biertje drinken achter het stuur?

Ik ben het niet van plan; maar ik vroeg me af of je je énige biertje van de avond achter het stuur mag nuttigen. Je hoeft niet te reageren als je zegt dat het niet wenselijk is; dat lijkt mij immers ook niet. Formeel overschrijd je echter de maximale grens niet. Dus mag dit wettelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Om te beginnen moet je beide handen op het stuur houden. Dus misschien met een lang rietje?

Toegevoegd op 22-05-2009 22:16:47
Nou ik zal het dan maar zeggen:

In artikel 8 van de Wegenverkeerswet is vastgelegd dat degene die een voertuig bestuurt geen alcohol mag drinken tijdens het rijden.
14 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"In artikel 8 van de Wegenverkeerswet is vastgelegd dat degene die een voertuig bestuurt geen alcohol mag drinken tijdens het rijden." Voor zover ik het kan vinden klopt dat niet.
Ik zie bijna dezelfde onjuiste stelling hier ook opduiken:
https://www.alcoholinfo.nl/publiek/veelgesteldevragen/resultaten/antwoord/?vraag=1122 Bij beide mist vooral de zinsnede waaruit dit dan zou blijken.

Andere antwoorden (5)

Je hebt toch ook zo'n helm met bier erin en dat kan je via een buisje naar je mond toe nuttigen, dat zou een optie kunnen zijn, je handen zijn dan vrij voor het stuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, zo lang je maar onder de 0,2 promile blijft. Als je zo'n ziekte hebt waardoor je niet langer wordt dan 1 meter, kon 1 biertje wel eens teveel zijn, trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je even stopt als je het drinkt dan mag het wel.

Als het wordt gezien door een agent dan zal je waarschijnlijk worden aangehouden. Er worden mensen aangehouden voor het eten achter het stuur.
Het is helemaal afhankelijk van je gedrag. Als dat niet correct is dan kan men een bekeuring geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan waar je bent.

In Nederland mag je geen alcohol drinken als je een voertuig bestuurt.

In sommige staten in de VS mag je alleen alcohol vervoeren met een motorvoertuig als die alcohol niet kan worden bereikt vanuit het passagiersgedeelte van het voertuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha grappig dat dit nu gevraagd word. mijn buurman heeft vandaag een bekeuring gekregen voor het zitten met een bierflesje op schoot. het flesje was dicht, de opener lag ernaast, de agent trok een conclusie en er moest geblazen worden. hij kreeg een P dus dat is goed maar wel kreeg hij een bekeuring voor het met 1 hand rijden. we hebben hem vandaag allemaal uitgelachen en gaat een bezwaarschrift tekenen, de agent vertelde erbij dat hij zuur was geweest als het flesje open was.
dus NEE je mag geen alcohol achter het stuur drinken.