Het Israëlische volk kent nog dienstplicht: vrouwen dienen twee jaar (drie in gevechtsposities) en mannen drie jaar. Officieren moeten minstens een jaar extra dienst doen. Na de dienst moeten de meeste vrouwen een paar jaar in reservedienst en mannen enkele weken per jaar in dienst tot hun veertigste.

Hoewel de dienstplicht voor alle Israëliërs geldt, maakt de minister van defensie het uiteindelijke besluit over de criteria die bepalen wie wordt opgeroepen. In praktijk worden tot nog toe (2004) Joden, Druzen, Cherkessen, Samaritanen en allen die via het 'recht van terugkeer' naar Israël kwamen, opgeroepen. Arabische moslims, christenen en anderen, die in praktijk vrijgesteld zijn van dienst, kunnen zich vrijwillig voor dienst opgeven. Hiervan wordt vooral gebruikgemaakt door Bedoeïenen.

Religieuze en traditionele vrouwen kunnen recht maken op een automatische vrijstelling als ze verklaren religieus te zijn, vanwege een conflict met voorschriften uit de joodse religie (een joodse vrouw zou onder de hoede van haar vader of man moeten staan, maar niet van een derde partij). Daarna worden diezelfde vrouwen geacht bijvoorbeeld niet in bikini op het strand te verschijnen (ook tegen religieuze voorschriften). Doet een vrouw dat wel, dan kan haar vrijstelling komen te vervallen.

Ook mannen "van wie godsdienst hun beroep is" kunnen recht maken op een wettelijke vrijstelling, indertijd onderhandeld door de Israëlische religieuze partijen. Van die regeling maken Joodse en Druzische studenten religie gebruik, en dan vooral door charedische (ofwel 'ultra-orthodoxe') joden. Die mannen moeten soms nog in dienst of reserve als hun studie afgelopen is: wie een dergelijke vrijstelling gekregen heeft, mag namelijk gedurende meerdere jaren ook geen werk (inkomen) hebben. Om een legale baan te kunnen krijgen, moet hij eerst een definitieve vrijstelling van het leger verkrijgen, door of een bepaalde leeftijd te passeren, zich ongeschikt voor dienst te laten verklaren, of alsnog reservedienst te doen. Deze regeling is een van de voornaamste oorzaken van armoede onder charedische gezinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat ik hetzelfde antwoord geef maar ik vond dit wel een leuk feitje. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijstje is alleen veeeeeel langer ;-)
Alleen in Israel en daar moest zelfs het supermodel Bar Refaeli in militaire dienst. In Israel hebben mannen en vrouwen dienstplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in vele andere landen ;-)
China
Eritrea
Israël
Libië
Maleisië
Noord Korea
Peru
Taiwan
Egypte
Tunesië

In bovenstaande landen KUN je verplicht opgeroepen worden als vrouw zijnde. Tevens vervullende de vrouwelijke troepen dan ook niet vaak de gevechtslinie maar vaak de ondersteunende taken.