Hoelang mag de politie over een aangifte doen voordat ze er überhaupt naar gaan kijken...?

Op oudjaarsavond hebben ze bij een bedrijf van een maat van mij de ramen opzettelijk vernield met vuurwerk. Hier zijn ook camerabeelden van overhandigd. We zijn deze weel wezen informeren naar de status, maar kregen te horen dat het nog in de la was. Staat hier een wettelijk termijn voor?

11 jaar geleden
13.8K
SnakeEye
11 jaar geleden
weel = week

Antwoorden (1)

Nee. Het kan namelijk ook zijn dat de politie op dit moment niets met de aangifte doet en dat het bij een vastlegging blijft die je kunt gebruiken om bij de verzekering te declareren. Doe echter wel altijd aangifte in dit soort gevallen.

Zoals op de bronsite te lezen is:
"Als u weet dat er een strafbaar feit is gepleegd, kunt u dat officieel melden bij de politie. Bepaalde ernstige misdrijven moet u zelfs melden. U doet dan aangifte. De politie moet in principe uw aangifte opnemen en op onderzoek gaan. In de praktijk zal dat niet altijd lukken. " Een aangifte van een strafbaar feit kan niet worden ingetrokken. De politie is verplicht om aangiften op te nemen als het gaat om zaken die onder het strafrecht vallen.

De politie moet prioriteiten stellen omdat men beperkt is in mankracht en middelen. Zaken als moorden en verkrachtingen en dat soort strafbare feiten krijgen een hogere prioriteit dan vernieling, wat nauurlijk ook een strafbaar feit is. Zou er nou een 'serievernieler' aan het werk zijn, dan verhoogt dat weer de prioriteit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog wat info:
"Hoe kan men aangifte doen van een misdrijf?

Wanneer u slachtoffer wordt van een misdrijf kunt u daarvan aangifte doen bij de politie. Met de aangifte doet u een verzoek tot strafvervolging van de verantwoordelijken. De politie is verplicht om uw aangifte op te nemen en zal u op de hoogte houden van wat er met uw aangifte gebeurt.

De politie zal naar aanleiding van uw aangifte in de meeste gevallen onderzoek doen om de waarheid boven tafel te krijgen en verdachten van een misdrijf op te sporen. Toch kan het voorkomen dat de politie besluit om geen onderzoek in te stellen, naar aanleiding van de aangifte. Dit kan om verschillende redenen: het belang ervan is te gering, er is geen opsporingsindicatie (te weinig zicht op de dader(s)) of er is al te veel verlopen sinds het strafbare feit gepleegd is.

Wanneer u het niet eens bent deze beslissing kunt u een gesprek aanvragen over het nemen van deze beslissing of een brief schrijven naar de betreffende districtschef. Ook kunt u de Officier van Justitie vragen de politie opdracht te geven een onderzoek in te stellen naar aanleiding van uw aangifte.

Het kan ook gebeuren dat de politie besluit de zaak 'op te leggen' nadat eerst een onderzoek is ingesteld naar aanleiding van uw aangifte. (...)"
Bron http://www.om.nl/vast_menu_blok/contact/vraag_en_antwoord/overige_vragen_over/
Computoon